Alla inlägg under februari 2012

Av Anna - 29 februari 2012 13:44

Älsklingen har inte lösenordet till min blogg än, så då kan jag passa på att skriva här att jag precis beställt en canvas-tavla med en bild på oss som vi ska ha i sovrummet! :) Har länge saknat något att ha på väggarna där inne, då vi prioriterat de andra "socialare" rummen, så denna kommer förhoppningsvis göra så mycket! :)


Tänkte att det får bli en liten suprise. ;) Var en jättebra sida där man kunde redigera bilderna, och jag gjorde om den till svartvitt då det passar bättre till vår tapet. Ljus och hy och allt sånt kunde man ändra, så det såg ut som värsta kvalitétsbilden. ;)


Den kommer att skickas redan imorgon, då jag beställde innan kl.17 Så på fredag bör jag ha den hemma! Hoppas det. Ska bli kul att se älsklingens reaktion. Han tycker ju att jag är precis som alla tjejer, som måste shoppa hela tiden, men det här tror jag faktiskt att han kommer bli glad över. :)


Kunde inte spara ner bilden som jag beställde, men jag printscreen:ade, så är storleken liten, så vet ni varför. Så här ser bilden ut i alla fall. :) Tagen på julafton. Ni har sett den förut, i andra bloggen. Fast i färg. :)  

Av Anna - 29 februari 2012 09:55

Föll verkligen för detta ljusfat med tillhörande ljuslyktor. 149 :- bara ju! Fan gratis dä! :D

  

Av Anna - 29 februari 2012 08:47

Har precis varit iväg till dagis och lämnat Melvin. Var en glad Melvin som följde med fröken in även idag, så det känns himla bra just nu med dagis och allt. Även om det alltid går bra, han slutar ju kinka väldigt direkt efter jag gått när han väl gör det, men så känns det ju skönt för själen att se sin lille pojk glatt gå med in till de andra barnen än att lämna honom gråtandes.


Är lika trött idag, även om vi sovit mycket bättre i natt. Melvin vaknade vid ett tillfälle i natt och det tog väl cirka 30 minuter innan han somnade om. Han ville bestämt sova hos mig, men jag lyckades få honom att somna om och det förvånar mig fortfarande (dumt nog, då han bevisar dagligen att han förstår ALLT man säger) att han verkade ha lyssnat på det jag sa tillslut. Jag sa till honom i natt att om han la sig och sov i några timmar till, så är det morgon snart och när han vaknar nästa gång, så får han komma in och sova hos mig. Han nickade och mumlade tyst "mmm", och sen så somnade han. Så himla go!


Jag trodde han skulle vakna imorse när älsklingen gick upp vid 5 (finns ju ingen som är segare på alarmet än han), för han var ju inte särskilt smidig imorse på att få upp grinden vid trappen precis vid Melvins dörr utan att det brakade och dånade. Dessutom hoppade han ju in i duschen och hade glömt stänga av alarmet, så jag fick ju springa ner och stänga av också. Haha, då var jag inte glad. ;) Men Melvin sov som en gris.


Vaknade till först efter att älsklingen åkt, och då behövde jag bara lägga på han täcket och stryka han på kinden och gå ut så sov han till 7. Han brukar "begära" att jag ska stanna kvar tills han somnat annars, så det blev en positiv överraskning att det räckte så. :)


Ja, jag ska inte stri vidare om hur Melvin sover hela tiden. Är väl inte så kul för er att läsa egentligen, men jag är bara så stolt! :D Hehe.


Jag tänkte i alla fall gå och lägga mig och vila i en timme eller två snart. Försöker komma ut på internetbanken, men Nordea har tydligen tekniska problem just nu. :/


Får spana runt lite på inredning så länge, hoppas att det funkar snart, så jag får gjort det jag behöver få gjort snart. :)  

Av Anna - 28 februari 2012 12:17

Vilket underbart väder det blev! :) Hur varmt som helst ju. Har suttit ute på förmiddagen i en av älsklingens hood-tröjor, och frös inte det minsta.


Melvin lekte med sin gräsklippare och sin spade och var hur nöjd som helst. Riktig ute-människa det där. ;) Det säger dom ofta på dagis. Att han trivs som bäst när de är ute. :)


Gick in runt 11.30 och käkade lite lunch. Melvin fick våfflor med grädde och sylt, och jag tog lite rester från igår. Sen började det gnuggas i ögonen på lilleman, så har precis kommit in från en promenad med vagnen. Melvin sover på baksidan i vagnen. Har babywatchen på och jag hör hur fåglarna sjunger, haha. ;)


Ska snart gå ut och sätta mig i solen tänkte jag, men har lite att fixa innan. Hänga tvätt och såna saker. Lika bra att göra det på en gång, så det blir gjort. :)


Får nog bli en utomhusdag idag. Ska nog kila till lekparken sen när Melvin vaknat, så får han leka av sig lite där. :)


Ha en bra dag!  

Av Anna - 28 februari 2012 08:27

Jag som hade tänkt sova medan Melvin var på dagis idag. Är så fruktansvärt trött idag, för Melvin krånglade som bara den i natt mellan 22-01 ungefär. Han vaknade av drömmar hela tiden, och kunde inte somna om. Jag satt inne hos honom, och han la sig ner, men han visste väl att jag skulle gå förr eller senare, så han reste på huvudet för att kolla, så jag var kvar och var jag inte det, så började han ju gråta igen.


Tog in honom till mig vid 23, försökte samsova, men just då fick jag verkligen panik. Han ska knö så och hans små fötter och händer ska hela tiden stickas in under mig och det är så sjukt störande. De där små vassa naglarna alltså. Finns de nå mer irriterande när du försöker sova, så får du in någon annans fötter under täcket som ska leta sig fram till dig hela tiden? :D Haha..


Så gick tillbaka med honom till hans rum, trodde det skulle gå vägen emellanåt, men jag fick hela tiden springa in på nytt och sätta mig där. Så efter kl.1 (skulle jag tro att den var), gav jag upp igen. Då fick han sova hos mig, men på andra sidan sängen och med eget täcke, så han inte skulle ligga för nära och inte heller kunna sticka in sina fötter under mitt täcke. ;)


Efter det, så sov han tills 07.30 imorse. Jag behövde ju såklart upp på toan emellanåt, men huvudsaken är att han sov bra, så kunde jag ju bara lägga mig igen sen så.


Hoppas på en bättre natt den som kommer. UTAN mardrömmar. :)


Jo, juste. Hade ju tänkt sova medan han var på dagis. Men det blir inge dagis idag. De ringde nämligen därifrån nyss och undrade om vi kunde tänka oss att byta ledig dag, för de var bara en ordinarie personal där idag, och antagligen många barn. Så Melvin får vara hemma idag och gå dit på torsdag istället.


Då får jag och älsklingen lite egentid på morgonen, för han är ju ledig på torsdag, så det är ju på både gott och ont. :) Vi får leka med Melvin efter lunch helt enkelt. :)


Så då är frågan.. Vad tusan gör jag idag då? Älsklingen slutar inte förrän kl.17, och det är ju ett antal timmar kvar tills dess.. Gaaah! Får nog ta och gå ut sen runt 10-tiden, som Melvin brukar göra på dagis. Så får han komma ut lite i alla fall. Vädret lockar ju inte precis, men han älskar ju att vara ute så. :)   

Av Anna - 27 februari 2012 22:12

Varför kollar jag på den serien för egentligen? Är ju så deprimerande. Blir ju bara mer tragiskt för varje avsnitt. Första avsnittet så trodde jag ändå inte att serien skulle vara sån här typ. Kjell var ju rolig och rapp i käften som alltid, men nu är han död. Nån av er som tittar på de också? Ska bli grymt gött att sova nu känner jag. Älsklingen somnade ju strax efter nio i soffan som han gör varje kväll haha! Inte lätt att vara skengravid. ;) Sov gott hörrni!

Av Anna - 27 februari 2012 12:56

Melvin hade haft en jättebra dag på dagis. Det går bara bättre och bättre sa de.

Förra veckan var han ju kinkig varje dag när jag lämnade honom på dagis, men var snabbt glad igen efter en stund och hade haft det bra under dagen.

Men imorse så var han inte alls ledsen, utan tog glatt fröken i handen efter att ha gett mig en kram, och gick in till de andra. Och han hade varit jätteglad och inte varit det minsta missnöjd någonting alls idag, så verkar ha haft det riktigt bra idag med andra ord. ;)


Nu sover han i vagnen nere i hallen. Snöar ju som bara den, så blev ingen långpromenad precis, utan bara tills han somnat och sen in igen. :)


Jag sitter och funderar på det här med föräldrapenning och SGI och hela skiten.

Vilken jävla djungel det är alltså!

Som jag fattat det som, och läst mig till genom en miljard olika forum och diverse på internet, så har man samma föräldrapenning vid andra barnet som vid första om man blir gravid innan första barnet är 1 år och 9 månader.

Ja, det hann ju jag gott och väl. Melvin hann inte fylla 1 år ens. ;)


I och med att jag bytt jobb, och fick ett vikariat först i september och inte kunnat jobba full tid pga. sjukskrivningen, så blir ju min SGI grundad på den årsinkomsten som jag skulle ha haft innan vikariatet.

Man ska ju ha jobbat minst 6 månader på en tjänst för att få den årsinkomsten fastställd, och nu hann ju inte jag det, så den blir ju istället baserad på min extratjänst som jag hade innan och de antal timmar jag jobbade ihop då.

Så därmed blev ju min SGI sänkt rätt rejält ifrån vad den var tidigare på andra jobbet.


Men detta ska ju inte påverka själva föräldrapenningen, utan sjukskrivningen, havandeskapspenningen och om jag behöver VAB:a osv.


Lite trist ändå, då jag var helt säker på att jag skyddat min SGI genom att ta ut 1 dag med FP om jag jobbat 4 dagar en vecka. Men sen så slutade jag ju ta föräldrapenning helt eftersom jag ansåg att det var mer slöseri att ta ut dagar bara för att fylla ut, när det inte behövdes ekonomiskt.

Trodde inte man skulle behöva ta ut föräldrapenning hela tiden liksom om barnet går på dagis osv och man inte är föräldraledig alls längre.

Fattar inte hur det där funkar, men jag har väl antagligen inte gjort helt rätt för att skydda SGI:n.


Men sen så har jag ju inte kunnat jobba eftersom jag fått vara sjukskriven också, så inte så mycket jag kunnat gjort. Huvudsaken är att jag får samma FP i alla fall nu när jag går hemma med tvåan. :)


Lite störande dock att när jag försöker "planera föräldrapenning" på Min sida på försäkringskassan.se, så står det ju den nya SGI:n där och då får man ju upp föräldrapenningsbelopp enlig den och inte enligt vad jag hade tidigare.

Så då ser jag ju inte vad jag SKA få ut om det nu stämmer att jag ska ha rätt till samma som tidigare.


Men, men.. Har mailat dem, så får väl snart svar på det med.

Så länge de har koll på att min föräldrapenning ska baseras enligt min tidigare SGI, så får de väl iofs stå vad fan de vill i beloppsrutorna på hemsidan. ;P

Av Anna - 27 februari 2012 11:06

La jag upp bild i den andra bloggen på hur vår ytterdörr blev när vi målade om den till vit på insidan?

Ifall jag inte gjorde det, så har ni bild här. :)

Observera att vi inte tagit bort spillet från listen längst ner och på handtaget än, plus att den bara var målad två gånger här (ni ser att det inte är helt täckt bland annat uppe vid dörrkarmen här, men har målat en gång till sedan denna bild togs). ;)


 

Ovido - Quiz & Flashcards