Alla inlägg under maj 2012

Av Anna - 31 maj 2012 19:52

Idag har älsklingen varit ledig, men vi har ändå inte sett då mycket av honom. Jävla svin!! Haha, skojar!! ;) Han har hjälpt sin farfar med deras nya kök som de håller på att renovera. Vi var där och åt, så träffades ett litet tag då i afl. Annars har det varit jag och barnen hela dagen. :-) Tråkigt väder, så vi har ju inte kunnat gjort så mycket. Melvin bestämde kvällsmat i alla fall. Mos och korv. Eller "försch" som han säger till kött. ;) haha. Han hoppade över tuppluren idag, så det var en trött Melvin som bara orka protestera och klättra ur sängen en enda gång förut vid läggdags. Sen la han sig och sov med sin kanin. :) Neo ligger i liggkorgen och gör som han för varje kväll, småsprattlar, pratar lite tyst, tuttar på nappen och så småningom sover även han. :-) Blir mys i soffan med älsklingen resten av kvällen! :) 

 
Av Anna - 31 maj 2012 10:40

Gött när vågen visar att man sakta, men säkert går ner i vikt (utan att egentligen göra något), man får på sig gamla jeans som redan var tighta innan och putet på magen börjar försvinna. :) Bara hormonranden på magen som ska bort och att huden ska bli lite fastare igen. :) Går åt rätt håll! :)

 
Av Anna - 30 maj 2012 13:50

Mina älsklingar! 

 
Av Anna - 30 maj 2012 13:16

Just nu har jag väldigt många tankar som snurrar runt i skallen på mig. Melvin fyller snart 2 år, lite mer än 2 månader kvar bara. Då ska vi självklart ha ett riktigt sommar-kalas med ballonger, jordgubbar, tårta och en massa bus och lek. Det bästa av allt är ju att vi nu har hus och en egen trädgård, så det ska bli såå underbart att få fira honom här hemma i vårt hem.


Vi har ju vårt uterum som vi kan vara i, men om det är riktigt fint väder, så hade det varit mysigt att ställa upp ett långbord på baksidan på gräsmattan och ha kalaset där ute, mitt under bar himmel och solsken. :) Knyta fast ballonger i plommonträdet. :) 


Det finns så himla mycket grejer jag skulle vilja köpa till Melvin i födelsedagspresent, men något som jag lovat honom jättelänge att han ska få i sommar är en rutschkana. Det har han länge velat ha och pekar alltid på rutschkanor vi passerar. Så det ska han få utav oss! 


En pool måste han ju självklart ha också. Vore kul med en lite roligare pool som kanske har ruschkana och såna där grejer i (dock har jag fått höra att det var värsta dreten att köpa sån pool som är uppblåsbar och har en ruschkana i som också är uppblåsbar. Vek sig bara), så bäst är kanske att köpa en lite större (längre) pool, som man kan placera en ruschkana i. Ja, inte hela ruschkanan naturligtvis, men just den delen man åker ner för. Så då ska man väl kanske inte köpa en pool som har så höga kanter. Jag tror Melvin skulle tycka det var kul att åka ruschkana ner i vattnet nämligen! :) 


Allt som heter utomhuslek är ju bra leksaker nu på sommaren. Vet att det finns sånt där "badbord" som man kan fylla upp med vatten. Så kan det åka runt båtar där i och så rinner det vatten ner från ett sånt där "snurrhjul" osv. Fattar ni vad jag menar? :) Melvin älskar ju att leka med vatten. ;) 


Det är inte bara Melvins kalas som jag går runt och småplanerar, utan även tankarna på när Neo ska få flytta in i eget rum. Jag har tänkt att han ska få börja med det ganska snart. Antagligen inte före 4 månader dock eftersom de fortfarande måste äta på nätterna då (läs:behöver), men sen efter det så behöver dom ju inte göra det, så då vore det kanske dags att fundera på att vänja honom att sova eget rum. Just för att det inte ska behöva bli lika mycket jobb med den saken som det varit och fortfarande är för Melvin. 


Och i o med detta, så kommer ju tankar om hur hans rum ska se ut, vilka färger han ska ha. Det rummet han ska ha är just nu ljusgrått, så ska det få vara kvar så eller ska jag måla om det i den där fina ljusa olivgröna färgen som jag tittat på? 


Ja, det här är ju bara sånt jag går runt och tänker på flera månader innan. Haha, kan garantera att älsklingen inte går i de tankarna. ;)


Men så är ju jag sån som person också, som gillar att planera och bolla idéer fram och tillbaka och inte bara bestämma något helt spontant. Inte såna saker i alla fall. ;)

Av Anna - 30 maj 2012 13:07

Igår bestämde ju jag mig för att Neo skulle få börja sova i sin spjälsäng hela natten och därmed inte i liggkorgen. 

Han somnade i sin liggkorg nere i vardagsrummet runt 20-tiden och efter DH gick jag upp och skulle lägga mig.

Neo började då småröra sig lite, så då tänkte jag att jag skulle passa på att byta blöja och dreamfeed:a honom, i hopp om att han skulle sova över matpasset som han brukar ha runt midnatt. Mycket riktigt, han vaknade inte förrän runt 02-02.30 igen. Däremot tog det väldigt lång tid innan han somnade om i sin spjälsäng. Det var mycket krångel hit och dit med hur han ville ligga. Helt plötsligt har han ju hur mycket space som helst runt honom, och trots att jag försökte bädda upp med täcket osv runt omkring, så det skulle kännas som om han låg i liggkorgen eller bredvid mig, så tog det närmare 1,5 timme innan han äääääntligen somnade om. Då vaknade han inte förrän kl.7 igen, så trots att det tog lång tid för honom att somna om, så vaknade han bara en enda gång mellan 22-07 istället för 2-3. :) 


Får köra vidare på detta, även om det tar lång tid att få honom att somna om. Antar att det är en vanesak, så om några dagar, en vecka, så kanske han somnar om lika snabbt där som han gjort annars.


Dock fick ju jag lov att vakna en gång extra i natt, och det var vid 00.30 tiden. Melvin ropade efter mig, och när jag vandrade mot hans rum hör jag hans röst komma nedifrån trappen. Tro på fan, han var på väg ner. Älsklingen hade glömt stänga grinden (ja, nu har Melvin visserligen dagligen grinden öppen och har väl mer eller mindre alltid haft det, så det här med att gå i trappor kan han ju sedan hundra år tillbaka, men just på natten och när han sover ensam i sitt rum, så vill vi absolut inte ha grinden öppen. Vem vet om han skulle ramla ner för trappen när det är mörkare och han dessutom är trött). Så fort ner och hämta upp en vilsen liten Melvin som antagligen ropat ganska länge på mig utan resultat. Det är första gången han gått ner för trappan på natten, vanligtvis sitter han ju kvar i sin säng. Kanske trodde han att jag inte hörde honom ropa för att vi var på nedervåningen. 


Han var ju väldigt vaken då, så det var ingen vits med att försöka få honom att somna om i sitt rum ensam. Då hade jag fått ta en strid som jag inte orkade med då, så han fick följa med in och sova mellan mig och älsklingen. Somnade om direkt tack och lov, så jag har i alla fall fått ganska mycket sömn i natt. :) 


Hoppas att kommande natt går bra och att Neo har lite lättare för att somna om i sin spjälsäng och att Melvin sover i sitt rum hela natten utan en massa strider. 

Av Anna - 29 maj 2012 19:55

Idag har det varit en ganska jobbig dag. Sov väldigt dåligt i natt. Melvin sov i sitt rum själv hela natten, var jätteduktig och vaknade bara en gång vid 00, men jag behövde inte ens stanna kvar i hans rum i mer än en halv minut innan han somnat om. Självklart vaknade ju han precis när jag hade lyckats fått Neo att somna om i sin liggkorg, men det var väl iofs bättre eftersom jag ändå var vaken.. Men just då var jag så jäkla trött och var helt säker på att Melvin skulle krångla. Men tack och lov sov han så duktigt resten av natten.


Neo vaknade däremot vid 04.30 tiden och vägrade somna om (tror han vaknade en gång däremellan också). Var hur pigg och sprattlig som helst, och jag kämpade och kämpade med att försöka få honom att somna om. Utan resultat. Vi gick ner till tv-rummet, då jag ville låta älsklingen få fortsätta sova sista timmen innan hans alarm skulle ringa. 


Jag satte Neo i hans elektriska gunga och jag la mig i soffan. När Neo äntligen hade somnat, då vaknade Melvin. För att INTE somna om igen. Åååååh, jag ville bara gå och hänga mig just då. Haha! Var så jäkla trött och ryggen värkte som fasen.


Hade bestämt mig för att sova när Melvin var på dagis, men självklart vaknade ju Neo efter cirka 20 min och ville inte somna om heller. 


När Melvin kom hem från dagis, så ville han inte sova. Tänkte låta han vara vaken hela dagen, men sen så kände jag att nej, han blir bara grinig som fasen sen då när han blir ännu tröttare. I över en timme kämpade jag med att försöka få honom att somna i sitt rum själv, som han brukar. Men han sprang bara efter, skrek och var helt hysterisk. 


Fick tillslut låta honom sova i soffan, där höll han vad han lovat och la sig och sov på en gång. Där brydde han sig inte om att jag lämnade rummet. 


Likadan har han varit nu ikväll när jag försökt lägga honom. Krångel, krångel, krångel. Men det gick åtminstone snabbare den här gången, men jag får så fruktansvärt dåligt samvete av att jag ska behöva bli arg på honom för han ska lyssna och göra som jag säger. 


Han är riktigt trotsig nu och testar alla gränser som går.


Och jag har väl förstått att han mer eller mindre verkar ha en period just nu då han blir ledsen av att vi lämnar honom ensam i hans rum på kvällen/dagen (det gick ju så himla lätt för bara en vecka sen), men jag vet också att man måste hålla hårt på reglerna/rutinerna, för annars är vi tillbaka på ruta ett igen och tvingas sitta hos honom i över en timme varje kväll och försöker få honom att somna. 


Jag hoppas detta bara är en fas, och att det snart går över. Värsta som finns för mammahjärtat att behöva bli arg och att han ska behöva somna så. :(


Jag har i alla fall varit uppe till honom och pussat på honom och stoppat om honom, så jag hoppas att han kände det även om han sov. 


Min älskade Melvin. Önska det fanns ett sätt som gjorde att det gick lätt som en plätt för honom att lägga sig i sitt rum. Men allt har väl sin tid. Han var i alla fall otroligt duktig i natt när han sov själv utan problem! 

Av Anna - 28 maj 2012 09:05

Har ganska nyss lämnat Melvin på dagis. Idag är en sån dag då jag verkligen uppskattar att han kan vara på dagis några timmar. Är så himla trött just nu. I natt försökte Melvin få komma ner och lägga sig i min säng bredvid mig, men att dela säng med tre på en liten är inte så himla roligt. Neo sov mestadels i sin liggkorg i natt, men det var vid ett tillfälle då han hade svårt att komma till ro där, så han fick somna vid bröstet. Får ju redan asont i ryggen om nätterna, så imorse när jag legat två timmar med båda (Melvin fick komma ner och lägga sig bredvid kl.05.30 och även då vaknade Neo och ville äta, så sluta med att vi alla sov i samma med andra ord), så hade jag så himla ont i korsryggen och skulderbladen. 


I natt ska Melvin få sova själv i sitt rum har jag sagt till honom. Får se hur det går. I värsta fall får väl han trampa över in till vårt sovrum i natt om han inte vågar sova hela natten själv. Vi får ta det steg för steg. Huvudsaken är att han somnar i sitt rum och sover större delen av natten där själv. Tillslut känner han sig väl trygg med det också antar jag. 


Har precis betalat lite räkningar. Bl.a vår Orsa-semester. Längtar tills vi ska åka dit, men hoppas veeeerkligen på bra väder nu när vi inte har något avbeställningsskydd. Peppar, peppar. 


Tänkte lägga mig och vila lite nu faktiskt med Neo. Det är ju inge bra väder ute för att sola eller så ändå. Dessutom behöver väl min hud vila lite från all solning, så det är väl bara "bra" att det inte är jättesoligt, för då hade jag inte kunnat hålla mig. ;) 


Puss och kram

Av Anna - 27 maj 2012 21:53

Min andra mors-dag har spenderats hos min mamma med barnen och min bror. Vi har badat i poolen och solat! Ätit massa glass och mått gött! Melvin badade som bara den i sin uppblåsbara bilbåt med tuta. Den gilla han skarpt, men det var minst lika roligt att hoppa från poolkanten. ;-) När vi kommit hem, stod det fina blommor till mig på bordet från älsklingen och barnen. :-) Så söt! Nu ska jag joina barnen och stänga ögonen för idag. Är dödstrött efter att ha börjat dagen redan vid 5.30 imorse! Gaaah, inte van. Sov gott! 

 
Ovido - Quiz & Flashcards