Alla inlägg under april 2012

Av Anna - 30 april 2012 16:00

Idag har vi varit och köpt blommor, jord, blomlådor, jordgubbsplantor och lite grönsaker (satan vad det drar iväg i pris). Vi har nu blomlådor med fina blommor i hängandes utanför altanfönstrena. Köpte även en blomma i hängkruka som hänger utanför, ser ju såå mycket finare och hemtrevligare ut. Likadana blommor som i blomlådorna planterade vi även vid en av alla rabatter vi har. Hoppas de överlever. Stod att de kan stå både soligt och halvskuggit. Båda ställena har både sol och skugga beroende på klockslag, men ena längre soltimmar än den andra. Får hålla tummarna för att de överlever! Får inte glömma vattna. :) Så idag fixar vi i trädgården med andra ord. ;) Senare ska vi gå/cykla till himlabacken och titta på majbrasan! Trevlig Valborg hörrni! 

 
Av Anna - 30 april 2012 04:24

Vi målade huset häromdagen medan melvin var på dagis och Neo sov. :) äntligen är den fula färgen borta. ;)

 
Av Anna - 29 april 2012 16:10

Igår var svärföräldrarna, älsklingens syskon och hans mor- och farföräldrar här på middag. Vi grillade och "invigde" vårt uterum. :) det var jättetrevligt. Strax efter tio åkte dom hem, så vi kom i säng i tid och fick lite sovmorgon imorse eftersom melvin var uppe till nio igår. Idag har vi bara njutit av det fina vädret. Tog en promenad till svärisarna imorse och lämna tillbaka en flaska vin som inte blev uppdrucken igår. Annars har bilen tvättats och vi har suttit i solen medan barnen sovit. Anja var hit med några blommor jag ska plantera ner i rabatten jag rensade häromdagen. Nu har vi nyss ätit typ. Matar Neo nu. Älsklingen och Melvin håller på och flyttar över cykelstolen till älsklingens cykel, så ska de ut och testcykla sen för det var en evighet sen sist och Melvin tyckte om att sitta bak på cykeln :) Ikväll blir det säkert grilla igen och bara njuta. Älsklingen har en vecka kvar av föräldraledigheten, sen börjar han jobba igen. Dock inte så länge innan han är ledig i nio veckor igen. ;)

Av Anna - 23 april 2012 08:57

Så där, då sitter man vid en dator igen då. Det var nog minst en vecka sen. Försökte fixa med föräldrapenning åt älsklingen, men det är väl klart som fan att försäkringskassans internettjänster ska krångla när man väl sitter vid datorn och har tid. Åh, vad irriterad jag är. Har väntat i 2-3 veckor på blanketter de skulle skicka ut, men inte fått några, så allt ska ju krångla hela tiden! Åh!


Jaja, jag har ju som sagt inte haft tid att blogga så mycket på sistone eftersom Melvin varit hemma från dagis sedan i onsdags och krävt lite mer uppmärksamhet och så. Han har ätit pencillin, hade tydligen streptokocker. Det hade vi aldrig kunnat ana, så det var väl "tur i oturen" att vi var tvungna att åka in till akuten med honom i tisdags, annars hade vi ju inte fått reda på det.


Han har varit väldigt skrikig dagarna innan, men vi trodde det var en reaktion på lillebror. Att han ville ha mer uppmärksamhet, för han har varit ursinnig så fort han inte fått uppmärksamhet eller fått som han velat. Men efter några dagar med pencillin, så märktes stor skillnad på hans humör, så då förstod vi ju att det varit halsontet som gjort att han varit som han varit. Stackarn!


Det var i alla fall det hemskaste jag varit med om, när han fick feberkramp. Aldrig varit så rädd i hela mitt liv.


Vi var hemma hos Bengt och Monica på fika. Melvin hade varit på dagis precis som vanligt, och sovit efter dagis som vanligt. Enda skillnaden var att han denna dag inte reste sig ur vagnen på en gång när han vaknat, utan låg kvar och drog sig en stund. Älsklingen tyckte att han såg lite annorlunda ut i ögonen, mer sliten, men det var ju inget man reflekterade över då.


Vi åkte dit, satte oss och skulle fika. Melvin som annars älskar pannkaka, ville inte äta upp sin. Inte ens blåbär gick ner som han älskar. Han ville inte att Monica skulle ta fram leksakerna och han ville inte ha fika. Vi märkte att han började bli trött, och Monica tog då Neo, så Melvin kunde sitta i mitt knä (han var mammig). Han satt gränsle mot mig, och låg och halvsov mot mig. Han kändes varm, så vi tog febern och han hade 37,7. Inget jättehögt, men han var tydligt tagen. Han somnade mot mig, så vi satt och fikade och pratade på och lät han sova.


Plötsligt känner jag hur hans ben börjar skaka på sidan om mina, han reser på överkroppen och har onaturligt stora ögon som var helt uppspärrade. Blicken var stirrig, på en punkt. Jag kunde inte få någon kontakt med honom. Han var stel, och jag försökte skaka liv i honom (under de få sekunder som jag klarade av att hålla i honom), men ingen reaktion. Jag fick total panik och började gråta hysteriskt och både Bengt och älsklingen flög upp och tog Melvin ifrån mig, jag hade sån panik. Skakade i hela kroppen.


De förstod väl att det var feberkramp, men då Melvin inte kvicknade till när de sprang ut och försökte kyla honom med snö, så var akuten enda alternativet, då vi trots allt inte var helt säkra på om det var feberkramp och inte vågade chansa med att stanna hemma.


Neo fick stanna med Monica, vi andra åkte fort som fan iväg. Var på väg mot akuten, men Västerstrands vårdcentral låg bara 1 minut därifrån, så vi sprang in dit.


Den minuten i bilen var den värsta i hela mitt liv. Jag kan fortfarande höra hur Bengt ropade på Melvin och försökte få kontakt med honom, gjorde mun mot mun (det var många tankar som flög runt i skallen), och hur Bengt försökte hålla sig lugn för min skull trots att jag hörde i hans röst att han var lika rädd han.


Vi sprang in på VC och jag gråter fortfarande bara jag tänker på hur jag fick springa in dit gråtandes, och hur folk flyttade på sig ifrån receptionskön när jag kom inrusandes och likaså Bengt som höll en livlös Melvin i famnen. "Snälla, kan någon hjälpa min son" skrek jag hysteriskt, och hon som stod i receptionen sprang ut och vi sprang efter, hon letade efter läkare och det kändes som de längsta sekundrarna innan hon tillslut hittade någon.


De tog snabbt över Melvin, höll han halvt upp och ned. In i ett rum, och gav han syrgas. De gjorde både det ena och det andra, men jag hade sån panik, så jag minns knappt. Det kändes som en evighet innan de fick liv i honom. Det var 4-5 läkare i rummet, och den ena kylde honom, den andra gav syrgas, den andra gav han en supp, och febern togs (var ändå inte mer än 38,2 där, men den måste ha stigit fort som fan).


Först när en läkare började kyla magen ordentligt, så började Melvin vakna till och gråta. Fan vad lättad jag var då!


Ambulansen kom, jag och Melvin åkte med. Efter kom älsklingen. På sjukhuset fick han mer alvedon (38,8 i feber) och de undersökte honom. Ett halsprov togs och han hade streptokocker visade det, så han fick pencillin utskrivet.


På vägen hem spydde han i bilen två gånger, och var resten av kvällen otroligt trött. Han ville hem på en gång (vi fick ju åka tillbaka till Bengt och Monica eftersom Neo var där.. Likaså älsklingens familj, som åkte dit så fort de fick höra vad som hänt). Den kvällen fick han sova hos oss i soffan hela kvällen tills vi skulle lägga oss.


Vanligast är att man får feberkramp igen inom ett dygn om man får igen, så vi vågade inte ha honom liggandes i sitt rum ensam. Men tack och lov som han jättebra och ingen mer feberkramp.


Jaa.. Man var lite tagen dagen efter. Vi har aldrig varit så rädda som vi var då. Även om feberkramp fanns i bakhuvudet, så visste man ju inte. Och att se sitt barn i det tillståndet, fy fan det önskar jag inte ens min värsta fiende.


Hoppas aldrig vi behöver uppleva det igen. Men då både jag oc älsklingen haft det som liten, så är risken större att ens egna barn får det. Och därför tror jag tyvärr att även Neo kommer få det en dag, och vem vet.. Kanske får Melvin det igen. Kommer absolut ge honom alvedon så fort han har feber, hellre att ge det för ofta än att han får feberkramp igen. Fy!


Hoppas ni med barn slipper uppleva detta!

Av Anna - 22 april 2012 17:20

Jag och Neo har lite soffmys nu medan de andra två älsklingarna åkte till Bengt och Monica för att hämta en vagga till Neo. Vi stannade hemma så jag kunde städa lite då älsklingen och svärfar satt in en altandörr ut till uterummet från matsalsrummet. Själv var jag på i2-marten med barnen och svärmor och Fannny. Åkte karusell med Melvin och virvelvinden med Fanny. Melvin fick sig två roliga tshirts och en "snurra". Ska snart börja med nån mat, men vad vet jag inte än. Ha en mysig söndag! 

 
Av Anna - 20 april 2012 22:03

Bloggen har hamnat lite efter, men Melvin har fått stanna hemma från dagis sedan han fick feberkramp i tisdags. Han hade ju streptokocker visade det sig, och äter kåvepenin nu, så har därför ej haft tid att blogga. Först idag är Melvin sitt glada jag igen. Halsontet verkar ha släppt. Han har varit hysteriskt skrikig den senaste veckan (vi förstod ju inte att han hade ont i halsen), men idag har han varit glad och busig och inte alls skrikig, så känns skönt att han är tillbaka. På måndag ska han till dagis, så då har jag förhoppningsvis tid att blogga via datorn. :) ha de så bra så länge! 

 
Av Anna - 17 april 2012 19:15

Har varit på akuten med Melvin. Vi är nu hemma igen och Melvin ligger däckad på älsklingens bröst och sover som en slagen hjälte. Vi var hos Beng

 
Av Anna - 16 april 2012 18:51

Jag och Neo sitter i soffan medan älsklingen nattar Melvin. Vi har börjat med "varannan kväll"-nattning nu, så Melvin ska vänja sig med att inte bara jag nattar honom. Blev lite tårar vid god natt-sägandet, men det är tyst nu, så går nog bra! :) Neo håller jag vaken, för igår somna han 23.30 typ för första gången. Sov bra på natten tack o lov, men för sent! ;) 

 
Ovido - Quiz & Flashcards