Alla inlägg under april 2012

Av Anna - 10 april 2012 09:55

Jag hade tänkt lägga mig ett tag med Neo nu när Melvin är på dagis, men då passar det ju så klart inte lille herrn att sova, utan då ska han minsann vara vaken. Typiskt! 


Dessutom vaknade han kl.5 imorse, och var väl vaken i 30-45 minuter i natt nån gång när han hade spy- och tuttkalas. 


Det är inte bara mysigt och fördelar med att amma. Jag måste faktiskt erkänna att jag längtar lite tills den här amningsperioden är över, just för att det är så himla krävande när han vill tutta hela tiden (fast inte för mjölkens skull) och spyr hela tiden. Känns som man inte gör något annat än att torka spyor och slänger upp bröstet. 


Självklart är det mysigt med närheten och så, men det var en annan sak med Melvin, men det är väl för att nu känner man sig lite små stressad när man ammar ifall Melvin är hemma. Man vill liksom inte sitta och amma i hundra år, utan man vill ju gärna ha tid för dem båda. 


Men, men.. ett halvår i alla fall får jag väl försöka med att amma. Det är ju ändå väldigt praktiskt att amma. Maten är alltid med, vart man än åker. Kan aldrig glömma den hemma. :) Sen är det ju alltid mysigt när man ser den lille somna till vid bröstet, finns ju inget sötare. :) Det blir ju lättare om någon månad när man börjat få in rutiner på hur ofta och när Neo vill och behöver äta, och när man sen kan ge smakportioner också i kombination. :) 


Spyandet brukar ju upphöra också ju äldre de blir, så även detta går över. ;) 


Men det var inte särskilt mysigt när han spydde en hel flod över mig imorse när jag försökte få honom att somna om på min mage/mitt bröst. 3-4 spyor efter varandra, rakt ner över mig. Och kl.5 på morgonen när man är astrött. ;) Haha.. Precis vad man är sugen på då. ;) 


Av Anna - 9 april 2012 14:39

Jag missade att blogga häromdagen om att Melvin hade 21-månaders dag. Men det var ju mest under första året, eller möjligen fram till 18 månader som man höll på och räkna månader och hade stenkoll på dag och datum. ;) 


Men nu är i alla fall vår "stora" prins 21 månader. Han pratar jättemycket (ord, inte sammansatta meningar). Trillar ur nya ord dagligen ur munnen på honom, och jag som har skrivit upp alla ord han sagt i hans bok och vid vilken ålder har inte längre koll på hur många ord han kan och har mer eller mindre slutat skriva upp eftersom det inte är nån vits att skriva upp ALLA ord han sagt i resten av livet. ;) Haha..


Just nu är hans favorit(ord) farfar.


Igår fick han se en traktor också, så då var det jättehäftigt att kunna ha nytta av "traktor"-ordet.


Det är helt otroligt vad fort tiden har gått. Det känns ju som det inte alls var länge sedan jag satt och ammade Melvin liksom. Nu är han snart två år! Och har blivit storebror.


Storebror till Neo som idag blir 2 veckor gammal. :) Även där har tiden gått så otroligt fort. Känns inte som vi levt som en familj på 4 personer i 2 veckor redan. Fast samtidigt känns det som vi alltid haft det så här. Vi har ju kommit in i rutin nu med nattning av Melvin och så. Det är fortfarande jag som nattar Melvin. För mig känns det viktigt att jag får fortsätta göra det precis som innan Neo kom. Det har varit min och Melvins grej så länge han funnits (självklart nattar älsklingen honom också om jag inte skulle vilja, men för mig känns det jättekonstigt och tomt ifall jag inte fått läsa sagan för Melvin och dragit min "godnatt-ramsa" för honom).


Ammar Neo innan det är dags att gå upp och lägga Melvin, så är det lite pappa & Neo-tajm sen under tiden. Alltid när jag kommer ner, så ligger Neo och sover på älsklingens bröst. Så sött. Så tryggt.


Är så tacksam för att det inte krånglar på kvällarna som jag var rädd för att det skulle göra. Jag var rädd för att det skulle bli skrik efter mig från båda hållen. Att Neo skulle vara vaken på kvällarna och vilja tutta hela tiden, och att jag inte skulle kunna natta Melvin pga det. Men det funkar så himla bra!


Än så länge, så sover Neo också hela kvällarna och oftast även jättebra på nätterna. Det är ingen nattuggla som håller sig vaken på kvällarna, utan jag och älsklingen kan lugnt sitta i soffan och titta på våra serier och filmer precis som innan. Vi har våra 2-3 timmar innan läggdags tillsammans, mer eller mindre för oss själva (Neo sover nere hos oss i sin liggkorg under tiden), och den tiden känns så otroligt viktig. Så det känns himla skönt att vi fått behålla den även så här i början med ett nytt litet knyte. :)


Ja, jag babblar på om allt som vanligt. Men jag känner ett sånt lyckorus igenom kroppen, så jag vet inte vad! :) Livet är så jäkla bra just nu. :)    

Av Anna - 9 april 2012 14:25

Trodde att klockan var runt 16-17 nu, så blev lite förvånad när jag fick se att den bara är strax före 14.30


Det har varit full rulle här hemma med altanen sedan tidigt imorse. Svärfar kom runt 9-10 tiden och har hjälpt till. Sen kom även Alex hit, och slutligen även Olly. Svärmor och Fanny kom förbi och sa hej, och tog med sig Melvin hem till dem. Han blev tydligen väldigt ledsen antar jag när de skulle åka, för det var inte planerat att han skulle följa med, men svärmor frågade om det gick bra att de tog med honom en stund.


Tur var väl det iofs. Riktigt pissväder, så det hade inte varit så kul för honom att vara ute och leka, och Neo har varit vaken i 1-2 timmar och inte velat somna om förrän nu typ, så det hade inte varit så lätt att underhålla Melvin på bästa sätt just nu. 


Neo är precis som Melvin var som liten, och även som deras pappa.. Spyr som bara den efter de ätit. I natt spydde Neo på mig flera gånger. Vi var nog vakna i 3-4 timmar i sträck i natt. Han somnade ju vid 18 igår och vaknade inte förrän vid 22 igen när jag skulle lägga mig, men somnade om till 00, men sen började vakenheten. Han var väldigt tuttsjuk, men spydde hela tiden. Tror han ville snutta bara, och det går ju inte på bröstet utan att det kommer mjölk, så det blev ett jäkla spykalas hela natten. Nappen ville han inte ha. Men, men.. Tillslut somnade vi och vi låg kvar en timme längre imorse. Var riktigt seg! ;P 


Nu verkar det som Neo somnat igen. Har haft ett spykalas nyligen, både jag och han fick byta kläder, men nu så hoppas jag att han får behålla maten och får sova i någon timme. :) 


Nog om det! 


Det går så sjukt fort fram med altanen idag, så det är helt sjukt. Imorse hade vi takstolar med tak på och karmen till skjutdörrarna uppe, men det var allt. Nu har vi helt plötsligt "väggar/staket", dörrar och fönster insatta och de hade även byggt igen "hålet" mellan dörrarna och taketet. Nu är det verkligen ett rum, som vi kan stänga in oss i. Så himla underbart! 


Så kul att se hur det kommer att bli. Nu är det ju nästan klart! Visst, allt ska målas osv när allt har byggts klart, men åh! :) 


Här har ni två bilder från idag! :) 


   

Av Anna - 8 april 2012 10:23

Båda barnen sover just nu. Var tvungen att se till så att Melvin somnade lite tidigare idag, då vi ska iväg på påskmiddag med familjen Nilsson sen vid 13. Det blir trevligt, även om jag inte äter så mycket på ett påskbord, men kanske finns massa gottigheter, vem vet. ;) 


Annars blir det nog inte så mycket mer idag. Blir väl där borta i nån timme, och sen är det ju inte så länge kvar tills man själv måste laga mat hemma till oss och se till så att Melvin får kvällsmat och kommer i säng i tid. :) 


Men det är i alla fall söndag idag, och det innebär- KONTORET!!! Ikväll. Älsklingen och jag avgudar Viking (Björn Gustavsson), han är ju bara såå skön i den serien. Hahah.. "Du är dum i huvuet, Eric, om du tror att en Darth Vader-dräkt kostar 9000 :-". Hahah!


Hoppas att ni alla haft en mysig påsk och att ni får en trevlig söndag! :) 


     

Av Anna - 7 april 2012 16:40

Tjohej :)


Idag har vi varit lite överallt. Var iväg till Jula imorse (fy fasen vilken tråkig affär, men nu förstår jag hur killar känner när de följer med sina flickvänner till klädbutiker o kan bli ståendes där ett bra tag), Kalenius och köpte blommor. Vi har även varit till IKEA (var där ganska nyss) och köpte nya gardiner till köket. Ett par som jag velat ha hur länge som helst, men aldrig blivit av att jag orkat mig ut dit och köpt. Men nu äntligen! Och så fint blev det. :)


Melvin var en sväng hos sin farmor och farfar när vi var till Jula och Kalenius. Tur var det, då det tog längre tid än jag räknat med när älsklingen fick gå runt i lugn och ro och kolla bland alla verktyg osv. My god!? ;P


Vi har haft Nejder här hela dagen, och Melvin är helt frälst i honom, så idag har Melvin verkligen varit på bra humör hela dagen och lekt och skojsat. Himla skönt! Han verkar mycket bättre också från sin förkylning.. Blev en lindrig variant, tack och lov.


Neo hade dock det väldigt tätt i snoken i natt, så vi var vakna mellan 3-5 ungefär, men det gjorde mig inget. Tyckte bara så synd om honom, så vi kilade ner till vardagsrummet tillslut. Kikade lite på tv och så medan Neo fick somna i sin takt, äta i sin takt och få näsdroppar osv. Tillslut var han bara jättetrött och somnade på två sekunder när jag la ner han i soffan. Han har sovit hela dagen mer eller mindre, så han verkar inte störas av nån täthet just nu, men får ladda upp med näsdroppar och bröstmjölk i näsan innan läggdags sen. :)


Åh, jag måste bara få tillägga att jag är så himla lycklig! Jag har världens underbaraste söner i hela världen. Jag älskar dem över allt annat och de är så fruktansvärt lättsamma båda två. Melvin må ha en vilja utan dess like, men han har alltid varit väldigt snäll och lätt att ha att göra med. :) Och Neo tycks vara ÄNNU lugnare och snällare än Melvin var som bebis (trodde inte det var möjligt). Men det är väl ganska vanligt att andra barnet blir lugnare om det större barnet tar mycket plats, och Melvin är ju i den åldern nu så. :)


Dessutom har jag världens bästa pojkvän! Helt underbar! Vet inte vad jag skulle göra utan honom. Och det känns så jäkla skönt att den här förlossningen gick så fort och bra, för jag mår inte alls dåligt över den psykiskt (även om det var lite chockartat när Neo hade lite svårt att komma igång efter han kommit ut) och det märks så väl att det gör så mycket för mig och älsklingen att det gick bra den här gången. Förra gången blev jag så sluten och fokuserade mer eller mindre bara på Melvin och glömde bort älsklingen, men nu känner man sig nykär och går liksom och småtar på varandra hela tiden och längtar efter varandra. Känns så himla bra! :) Äntligen känns det som jag hittat tillbaka till mig själv, till den Anna som är upp över öronen kär i Christopher och KAN ha två barn samtidigt utan att tappa fokus på någon. :)


Jag mår såå bra! :D

Av Anna - 6 april 2012 11:37

Igår var vi till BVC som sagt, och lilla Neo hade växt jättebra. Han vägde 4390 gram om jag inte minns fel. Dvs. gått upp och passerat sin födselvikt utan problem. Vägde ju 3990 gram vid läkarundersökningen. :) Längden var dock densamma, men sköterskan var övertygad om att han växt även där då det oftast inte riktigt stämmer med längden vid födseln eftersom de bara mäter med ett måttband och inte i en sån där "liggställning" så man ser mer exakt. 


Vi kollade även vikt och längd på Melvin och han vägde 12,6 kg och var 84 cm lång. :) 


Allting såg jättebra ut med dem bägge och allt funkar ju bra, så vi hade inte förväntat oss något annat. :) 


I natt har vi alla sovit jättebra, så det känns himla skönt. :) Vi har ju faktiskt turen med att även Neo somnar för natten väldigt tidigt. Vi lägger ju Melvin vid 19-19.30 tiden (senaste två kvällarna har han dock somnat strax före 19 eftersom han är lite småkrasslig), och lilla Neo sover nere hos oss i vardagsrummet hela kvällen han med, så vi har fortfarande våra "2 timmars egentid" på kvällarna innan vi går och lägger oss. :) Neo brukar vakna till när jag byter blöja och sånt innan jag ska gå upp och lägga mig, och där ammas han till sömns runt 22-tiden och så sover vi så gott sen! :) 


Melvin ville ju inte somna förrän runt midnatt första månaderna, men då jobbade ju jag natt också under graviditeten och vände dygnet var och varannan dag, så det märktes skillnad på hur han sov och var vaken i magen och hur det var med Neo. 


Just NU flyter allting på väldigt bra. Jag har mer eller mindre slutat blöda helt, stressar mindre och tar det lugnare och älsklingen har tagit lite kortare "arbetsdagar" med altanen nu de senaste två-tre dagarna, så det har hjälpt mig otroligt mycket. 


Det går framåt med altanen, taket har kommit upp, så nu börjar man äntligen se hur det kommer att bli. Kommer att bli väldigt stort och så jäkla snyggt! Längtar tills fönster och dörrar kommit upp också, så man får en helheltsbild. :) 


Ska iväg och äta middag snart hos svärföräldrarna. Melvin somnade så lättsamt i sin vagn inomhus förut medan jag samtidigt försökte få Neo att vilja somna i famnen, men han vill tydligen vara vaken en liten sväng nu. Tack och lov är han så tystlåten av sig och nöjd, så han satt så snällt i babysittern, så jag kunde fokusera på att få Melvin att somna. :) 


Nu ska vi se om jag lyckas med den minsta också. ;) 


Ha en trevlig långfredag och glad påsk på er!

Av Anna - 5 april 2012 11:32

Två snoriga ungar har jag nu. Stackars barn. Neo klarade sig inte länge. Började bli tät igår kväll och har varit tät i natt, men han har faktiskt sovit väldigt bra trots det. Det var väl vid två tillfällen som han fick lite svårt att andas, men det gick tack och lov snabbt över. Jag ger han saltlösning i näsan, så en hel del snor kommer ju ut, så får hoppas att vi klarar detta lindrigt. :)


Melvin var en riktig pain-in-the-ass i natt. Var vaken i säkert 2-3 timmar och vägrade somna om. Stre och tjata på om "mamma, pappa, docka" och yada yada. När han väl somna, så sov han ju igenom alla ljud som yttrades när jag skulle byta blöja på Neo mitt i natten och när han fick ett litet hostanfall osv, så det var ju bra.


Helt otroligt att Neo inte vaknade igår kväll/ i natt, så som Melvin gapade och skrek precis bredvid honom. Man får vara tacksam att han troligtvis vande sig vid det där ljudet innefrån magen. ;)


Melvin är i alla fall piggare idag, och hostar inte alls lika mycket. Lite mer nu när han ligger och sover i vagnen, men under morgonen och när han lekt och så, så har han inte hostat. Men Neo har också börjat hosta lite, men ytterst lite, så hoppas på det bästa! Och älsklingen har ont i halsen han.. Jag är den enda som inte har något förkylningssymptom ännu. :) 


Mamma har varit här på morgonen. Hon hade med sig ett JÄTTESTORT påskägg till Melvin med godis och vilda leksaksdjur i. Mycket uppskattat av lilleman. ;) Neo fick en gosig anka och pengar. Undrar vad vi ska köpa till honom för dem, vet inget vi behöver ännu. Men det kommer jag väl på så småningom. :)


Idag ska vi ju även iväg till BVC. Kl.15 mer bestämt. Hoppas att han har växt bra, Neo. 


Han vägde ju 4270 gram när han föddes och när vi vägde honom efter vi åkt hem och var på läkarundersökningen, så vägde han 3990 gram. Hjälp, vi har ett barn under 4 kg. ;) Haha.. inte likt oss. ;) Haha. Hoppas han gått upp bra och att det ser ut att flyta på som det ska. :)


Sist vi vägde Melvin på BVC, så vägde han 11,8 kg, men jag har vägt han hemma sedan dess och då har han vägt 12 kg precis. Han var 81 cm när vi mätte honom. Det ska bli spännande att se hur mycket han växt på längden faktiskt. Tycker ju att han känns så himla lång när jag bär honom, men det är ju inte så konstigt nu när man har en nyfödd att jämföra med. ;) 


Innan BVC ska vi äta mat hos Bengt och Monica.


Jag har ännu inte vant mig riktigt vid att åka iväg någonstans med Neo och så, så det första som pluppar upp i min skalle när vi blir bortbjudna är hur det ska gå med Neo. Hahah. Hemma är det ju så enkelt. Där kan han sitta i sin babysitter, ligga i sin liggkorg osv medan man äter osv. Men hos någon annan, ja då blir det ju bilstolen och den är ju kanske inte alltid så rolig att sitta/sova i. Man orkar ju inte dra med sig babysitter eller liggdel så fort man ska iväg, men det är väl lika bra att vänja sig. Man blir ju så låst annars. Men jag är lite obekväm med att amma inför folk, så det är väl lite det som får mig att hellre vilja vara hemma så här i början. Sover han inte när vi är borta hos någon, så vill han ju oftast äta, och då måste jag ju slänga fram bröstet och det är ju inte så jäkla rockigt om vi är på middag precis. ;P Ammar helst ostört. Det må vara helt naturligt att amma, men ens bröst är ju fortfarande ens bröst. ;) Vare sig det är mjölk i dem eller inte. ;P 


Nu ska jag inte stri på nå mer, blir alltid världens längsta inlägg när jag bloggar. Dags att kolla så blöjor och allt är nedpackat för två barn. ;P 


BVC
Av Anna - 4 april 2012 19:26

Min lilla älskling Melvin börjar troligtvis bli sjuk. :/ Han har varit snorig i några dagar, först från ena näsborren bara, men nu rinner det som bara den ur båda. Tjockt och gult. Han hade även börjat hosta i natt sa älsklingen och har gjort det under dagen också. :( Tack och lov har vi Mollipect hemma som han nu börjat få, så kanske de inte behöver bryta ut allt för hårt. 


Det märks att han inte mått så bra idag, för han har sett jättesliten ut. Syntes runt ögonen att han var trött och hängig. Har gnuggat sig i ögonen hela dagen fastän han sov efter dagis. Varit väldigt kinkig och blivit ledsen för minsta lilla, vilket är så typiskt honom när han är sjuk. Han har sagt att han inte mår bra när jag frågat honom, så han fick ipren för välmåendet.  


Han somnade redan 18.50 idag, en timme tidigare än vanligt. 


Han orkade dock hålla humöret uppe när vi gick till lekparken hela familjen och även i badet här hemma, så dagen har väl inte varit allt för negativ för honom även om han inte är sig själv riktigt just nu. Hoppas att han mår bättre imorgon och att han sover bra i natt, så han är pigg och glad imorgon! :) 


Hoppas verkligen inte att Neo blir smittad, för det vore inte särskilt lättsamt för honom som inte ens är 1,5 vecka gammal. Att bli tät i snoken skulle verkligen inte vara lätt för honom. Minns när Melvin var sjuk första gången vid 3 månader. Då sa de på sjukan att vi skulle vara glada att han inte var 1 månad för då kan de inte andas genom munnen naturligt när de är täta. Så håller alla fingrar och tår för att Neo klarar sig! Får hålla dem isär tills Melvin är frisk. 

  


Gör så ont i mamma-hjärtat när ens små älsklingar är sjuka. :(

Ovido - Quiz & Flashcards