Alla inlägg under april 2013

Av Anna - 8 april 2013 00:13

I tre timmar har jag nu försökt sova då Neo har krånglat sedan fyra timmar tillbaka o jag helt enkelt inte orkade springa upp o ner hela tiden.

Trodde han skulle lägga sig när jag väl kom upp, men här ligger jag nu och är så trött o irriterad på allt som heter sjukdomar o förkylningar. Stor suck på detta!

Febern är nere tack vare Ipren, men den går väl ur om 2 timmar, så då är det väl dags igen för nästa vakenperiod. Han har legat o vridit/vänt på sig i timmar nu. Inget gnäll, bara allmänt jobbig o svårt att slappna av. Näsan är tät, så han verkar inte kunna slappna av när han inte kan andas därigenom. Fått nässpray, men tyckte fasen han blev ännu mer blockerad av det. :/

Åh, jag som älskar att sova o skulle kunna göra det hela dagarna om jag fick.. Jag är inte gjord för sånt här alltså. Jag tycker synd om mig själv direkt för att jag vill bara sova. Haha. Patetiskt. :P

Är 100 på att Neo kommer börja krångla när jag lägger ner honom i hans säng nu, men så som han och jag sitter/ligger nu kan inte jag sova iafl.

Gud, låter som tre män ligger här inne o andas.

Av Anna - 7 april 2013 19:22

Åh vad jag älskar helgerna alltså! Speciellt när det är soligt och varmt ute.

Den här helgen har varit helt perfekt. Lördagen blev det ju 5,56 km löpning som gick skitbra! På kvällen fick vi finbesök av bästa vännerna och åt gott!

Idag har också varit super! Ett functional suprise pass på kmti som var sååå sjukt bra och svettigt! Styrka och uthållighet, så grymt. Jag hoppades på sånt pass och inte massa stepbräda o kondition. Idag ville jag köra styrka och DET fick vi allt. ;)

Har även blivit en snabb promenad fram och tillbaka till Bengt och Gaggi. Älsklingen och Melvin cyklade dom för första gången i år. :-) Melvin älskar det. :) det är 2,8 km per sträcka, så det blev i afl några kilometer pw. ;)

Nu på eftermiddagen har vi grillat med Fanny, Olly, Alex och Helene. De ringde oss och ville komma hit o grilla, o vi säger inte nej. Maten blev sjukt god även denna gång. Grillat kött är verkligen något helt annat än stekt. Åh så gott!! :)

Neo är fortfarande dålig tyvärr och orkade inte hålla sig vaken igenom middagen. Han somnade nästan sittande, så jag hoppas att han sover fram tills imorgon nu, o inte vaknar o måste komma upp igen som de tidigare kvällarna.

Jag ligger hos Melvin nu som verkar ha somnat. Han ville gärna inte sova först, utan trodde nog att han skulle kunna vägra sova och få följa med ner igen. Men icke! Nu sover han. ;)

Han har varit helt super idag med blöjfriandet. Han var utan blöja hela vägen till Bengt o Gaggi, där borta kissade han på toan, åkte till affären och var ute och lekte utan blöja. Även när han hade blöja på sig förut en stund, så gick han till toan för besöket. Dock lyckades han inte få av blöjan, så han hann kissa, men han försökte verkligen. Och sen tog han kalsonger igen när han förstod att det var lättare att få av själv. :) stolt!!

Nu ska jag gå ner o umgås med min underbara "familj på köpet", dvs älsklingens syskon och Alex tjej. :)

Ikväll blir det Brottet. Yäääy!

Imorgon ska jag till Tandläkaren och påbörja projektet nya tandfasader. 5 besök har jag inbokat i en månad framöver, så i maj beräknas det vara klart. Typ 11:e eller något. Så nervös! Men borde ju inte bli sämre i afl. :/

Trevlig kväll!

Av Anna - 7 april 2013 07:44

Nog blev det sovmorgon idag :) klockan är 7.40 och jag har nyss vaknat. Neo sussar fortf lite på min arm. Vaknar nog när som helst.

Vi har vaknat 2-3 ggr i natt. Första gången efter 00. Då hade Ipren släppt och febern låg på 40,6. Han fick en ny och drack MASSA vatten. Somnade om bredvid mig när febern börjat gå ner.

Skönt med sovmorgon även om vi vaknat en del. Då känns de rätt ok. ;) Nu vaknar lillen här :D

Av Anna - 6 april 2013 22:06

Har haft en trevlig kväll med underbara vänner. Jag och Jessie fixade iordning kyckling, paprika, lök och champinjoner i marinad som vi hade i ugnen ihop med delikatesspotatis. Jessie gjorde även en supergod aioli. Det blev sååå gott alltihop! Ibland är mat overkligt gott alltså. :-)

Vi hade ju köpt massa godis och dom chips och dipp, och dum som jag är, så vräkte jag i mig massa godis. Trots att jag åt igår och fick ont i magen redan igår kväll och haft ont idag. Nu ligger jag ju här igen och har ont i magen och mår illa som fan. :( Jag kan inte äta godis längre! Att det ska vara så svårt att låta bli!

Värsta är ju att det finns massa kvar, så kommer ju säkert göra samma miss imorgon. Nej! Får inte, släng skiten.

Barnen har precis lagt sig faktiskt. Neo somnade innan 18 först, men vaknade till när jag gick upp för att hämta flaskan, så att han inte låg på den. Försökte få honom att somna om, men gick ej. Likaså Melvin. Han var alldeles för upprymd av att Jessie, Seif och tillslut även Nejder var här. Och godiset hade väl säkert gjort sitt på energin.

Båda kom ner och de härjade för fullt båda två med Nejder- lekledaren. Melvin älskar verkligen att leka med "ninna" som han kallat honom sedan älven brann. ;)

När Jessie och Seif åkte hem, så var barnen i full gång i lekrummet med Nejder och älsklingen, så då passade jag på att gå upp och ta mig ett varmt bad. :) Badar ju aldrig annars, så det var gött att kunna gå upp och bada utan att vara orolig för att väcka någon av ungarna. :)

Nu sover ju barnen då. De somnade båda direkt, och det gör jag med vilken sekund som helst. Hoppaspå en bra natt nu, så man är pigg och utvilad imorgon. :)

God natt på er!

Av Anna - 6 april 2013 16:55

Idag är jag faktiskt lite stolt. ;) Jag och Minette var ute och sprang imorse o vi satsade på 5km, men Minette som inte sprungit något än sedan hon fick Alissa för 5 månader sen var inte säker på om hon skulle orka det. Men hon sprang som en sann löpare. Kunde då aldrig ha trott att hon inte sprungit innan om det inte vore för att jag visste det innan.

5,56 km blev det för mig och lite längre för henne som sprang till och från mig. Vi bor 5-10 min ifrån varandra (gå-takt).

Det gick sjukt bra! Benen kändes hur lätta som helst och det var verkligen ett skönt och roligt pass. Det är verkligen kul att springa när det går bra! :-) och det känns ju såå bra efteråt.

Önskar som vanligt i efterhand att jag sprungit lite mer, men det är nog bra att ta det stegvis. :)

Ska iväg på functional suprise imorgon 10.30, så blir förhoppningsvis hård träning då. Aldrig gått på det förut, så vet ej vad det är, men det blir nog kul. :)

Om en halvtimme kommer Jessie och Seif hit och då blir det god mat och godis efter. Myspys o trevligt sällskap! :)

Av Anna - 5 april 2013 18:16

Så har även denna dag passerat. Jag är ganska rastlös, därav mycket uppdatering idag. ;)

Som ni vet sedan tidigare, så har ju Melvin länge kämpat med hård mage. Han har haft många perioder med stenhård mage och turer med laktulos, katrinplommon och gud vet allt man försöker med.

Sedan Melvin började bajsa på den stora toaletten, vår alltså, så har det gått mycket bättre. Det säger ju sig själv att det är lättare att få ut herr brun om man sitter ner än står upp och kniper ihop skinkorna. ;)

Melvin som tidigare alltid gått undan och vill vara ifred när han bajsat, går nu själv till toaletten och sätter sig. Det trodde jag faktiskt inte, för oftast brukar väl bajsandet vara det som dröjer kvar innan de slutat helt med blöja och skita i kalsongerna. Så det känns så himla bra!

Förut sprang han till toaletten helt utan förvarning och satte sig o gjorde nr två. Ropade på mig. Jag tror aldrig jag sett honom få ut så mycket! Ja, här delar vi med oss, men som mamma till ett barn som varit så otroligt hård i magen att man nästan gråter själv när man sett hur han stått i flera dagar i rad ibland och bara skrikit rakt ut och ändå inte fått ut mer än djungelvrål på son höjd, ja då känns det nu som ryggsäcken blev genast mycket lättare att bära! :)

Jag är bara så himla stolt över honom! Han har gått med kalsong två dagar i rad nu hela tiden efter dagis och innan och han sköter sig över all förväntan! Jag som tänkte att vi skulle ta det här i sommar, men han verkar redo nu! :)

Jag ska inte tjata mer om detta nu. :) är bara stolt och det känns lite jobbigt att inte kunna ringa farmorn och farfarn o berätta hur duktig han är. De är ju bortresta, men snart kommer dom hem och jag kan tro att de kommer vara mäkta imponerade! :)

Nåja, fick besök förut av Anja och Lummi. Anja hade med en varsin lördagsgodispåse till de små (lovar dig nu Anja att Melvin kommer alltid tro att du har godis till honom nu, precis som med mormorn) och vääääärldens godaste fuccaciabröd. Nybakat, fetaost och soltorkade tomater o flingsalt. Ah, men tjena! Behöver jag säga att det vattnades i munnen när man åt det eller? Så vidrigt gott! Bland det godaste jag ätit got damn it! ;)

När de hade åkt hem, så tittade jag o barnen på Nicke. Neo har vart lite kryare nu under eftermiddagen, men det är tack vare Ipren som han fick för två timmar sen typ. Då hade han 40,1 i feber. :(

Vi har badat alla tre tillsammans och det tror jag var väldigt skönt för Neo som verkade glömma bort sitt sjuka tillstånd för en stund. Melvin blir ju tyvärr sjövild i badet, så det är ju inget avkopplande moment innan läggdags för hans del. :P Men han borde somna på två röda, så som han hade härjat på dagis idag. :)

Förhoppningsvis somnar båda barnen nu och sover hela natten. Neo förväntar jag mig dock annat av eftersom febern är otroligt påfrestande för honom.

Jag ska snart förbereda en köttfärspaj/tacocurrypaj som jag hitta recept på. Hoppas den är god! Let's Dance blir det ikväll och vi hejar givetvis på Maria Montazami, vem annars! :)

Imorgon får vi finbesök av bästa Jessie och Seif. Då vankas det middag och härligt umgänge. :) Bästa vännerna det. <3 Love them booth!

Av Anna - 5 april 2013 13:29

Natten har varit så där. Neo vaknade igår kväll en kort stund efter att ha varit så trött så att han knappt kunde hålla sig vaken vid fem, och var vaken i en timme ungefär. Han hade hög feber och det var väldigt jobbigt för honom.. Tills ipren:en började värka. Då vart det liv i ungen. Han härjade upp o ner i soffan och sa "pappa, pappa" hela tiden. Så söt! Men tillslut blev klockan för mycket för en liten sjukling, så han fick gå och lägga sig. Somnade efter en del om och men.


Jag låg och sov inne hos honom i natt för att ha koll på honom och hans feber. Är ju så orolig att även han ska få feberkramp som Melvin fått två ggr. Han vaknade runt 01-tiden och var varm. Fick ipren igen, men han kunde verkligen inte slappna av. Det ryckte i armar och ben hela tiden, och efter en timme, så tröttnade jag rejält på att han inte kunde slappna av. Han låg inte och gnällde, utan han kunde bara inte ligga still. Och jag kan verkligen inte koppla bort såna ljud, för jag har så svårt att "somna ifrån" ifall jag vet att Melvin eller Neo är vaken. Samma även om älsklingen är uppe med någon av dem, så jag ska kunna sova. Det går bara inte.


Så tillslut fick jag helt enkelt gå in och lägga mig hos Melvin och älsklingen. Neo somnade faktiskt ganska snabbt. Jag hörde honom ropa nån enstaka gång, sen vart det tvärtyst och han sov fram till 07.10


Jag hade ställt klockan och skulle upp tidigare för jag hade bokat in mig på ett spinningpass. Trodde jag skulle vara helt slut imorse när klockan ringde och man vart uppe på natten, men icke. Kände mig mycket tröttare igår än idag. Så jag for iväg på spinning och när jag kom hem, då var lille knatten vaken.


Neo har haft det riktigt jobbigt idag. Hög feber, över 39 grader så fort ipren:en börjar gå ur. Han är gnällig, snorig och ser helt förstörd ut i ögonen. Inte alls samma ögonen man brukar se. :(


Han äter inte (åt vällingen imorse, men sedan dess har han inte velat ha något alls), misstänker att han har ont i halsen eftersom att han gnäller oavbrutet trots ipren och har otroligt svårt att somna.


När vi hämtade Melvin på dagis, så somnade han äntligen i vagnen och har nu sovit i över en timme. Jag hoppas att han sover minst en timme till, så att han vilar ut sig ordentligt, men det vore väl för väl. Så himla tråkigt när han är sjuk. Han som alltid är så glad och nöjd annars. :/


Men, men.. för att prata om någonting roligare, så har Melvin idag varit blöjfri nästan hela dagen. Han gick dit i kalsonger och hade det på sig fram tills de skulle iväg på en liten utflykt. Då frågade fröknarna om han ville ha kalsonger eller blöja på sig, och då blev det blöja. Men det var nog lika bra, för de sprang runt i en gympasal i över en timme och åt sen där (Hultsbergsskolan), så skulle gissa på att han inte hade kommit ihåg att han hade kalsonger på sig annars. Han hade iafl inte kissat i kalsongerna när han väl hade bara dem på sig, så det var ju jättebra! Jag var förberedd på att han skulle ha andra kläder på sig, men inte. :)


Nu har han haft kalsonger på sig sedan han kom hem och han verkar ha koll på vad han ska göra nu och var. ;P Igår gick han i kalsonger från det att han kom hem tills han skulle sova. Han var jätteduktig att gå på toaletten hela tiden, men när vi åt kvällsmat efter 5 timmar med kalsonger, så glömde han väl antagligen bort det mitt i maten, och råkade kissa. Men det var första gången som han gått med kalsonger hemma så länge och sprungit på toan utan att jag behövt byta kalsonger. Tidigare har han ju bara gått på pottan/toan om han varit naken och när det varit blöja eller kalsong, ja då har han gått på "den". ;P Så han är otroligt duktig tycker jag! :


Inte vill han ha toalettringen heller som vi köpte. Den hade han först, men när Tamina var här häromdagen och han fick se henne gå på toaletten utan toaringen, ja då skulle han inte ha den nått mer. Så nu ser det så roligt ut när han hänger över hela toaletten. ;D Men whatever works for him!


Nu ska jag ta och sluta här och börja baka en kladdkaka. Anja kommer hit på besök sen, så måste ju bjuda på något gott! Är ju fredag trots allt. :)

Av Anna - 4 april 2013 18:46

Idag har jag varit så trött, så jag inte orkat sminka mig öht, gått i älsklingens mjukisbyxor och ja, tom bhn skippade jag under linnet. Då är man fan lat om man inte ens orkar ta på sig det. ;)

Jag har känt mig seg, sliten och tung. Inte dålig på så sätt att jag misstänker att jag håller på att bli sjuk, utan bara som om jag inte sovit på väldigt, väldigt länge.

Kändes som jag tappade motivationen för att träna (och de senaste 2 månaderna typ har jag ju knappt velat ha vilodagar), och bara frossa i godis för att få energi.

Men! Jag gav mig fan på att jag skulle ut och springa idag ändå. Hade en rutt i huvudet som jag tänkte nöja mig med, bara jag kom ut.

Sagt och gjort, så stack jag ut och sprang. Sprang den väg jag tänkt, men så svängde jag av och förlängde rutten om och om igen. Det kändes så jäkla bra i benen och jag hade fått in en bra andning till mitt tempo. Jag skulle tro att jag fördubblade rutten och jag kände mig riktigt nöjd när jag kom hem! 4,69 km (och därmed rekord för mig- jag är ju ingen löpare som sagt) blev det och då stank jag rejält med svett när jag kom hem vill jag lova. Älsklingen var mäkta stolt och imponerad. Förut var jag ju världens slappaste tjej som vägrade träna, om det inte var typ dans eller så. Kunde sitta i soffan hela dagarna, orkade knappt springa en halv kilometer innan jag fick stanna och gå.

Nu har jag inte stannat en enda gång sedan jag började springa med rätt teknik (vilket var hösten 2010). Och jag vägrar stanna o gå. Jag känner mig misslyckad om jag ger upp, så nej- det händer bara inte! :)

Så! Det blev med andra ord en helt annan löprunda än jag räknat med. Så mycket bättre på alla sätt. :) Känner mig jättenöjd med mig själv. Snart spräcker jag 5km. Och då klarar jag vårruset! :)

Imorgon bitti har jag bokat in mig på spinning kl 7. 45 min! Och då ska jag köra gärnet! :)

Får se vad det blir för pass i helgen. En löprunda borde jag klämma in någon dag. :))

Ovido - Quiz & Flashcards