Alla inlägg under december 2012

Av Anna - 27 december 2012 19:37

Melvin har inte bara en jobbig gnäll/trots-period just nu, utan även krångel vid nattning.

Jäklar vad jobbig han är. Det har säkert gått minst 30 min nu sedan jag gick upp med honom och han håller fortfarande på att gnälla, ropa osv. Och jag vill inte låta honom få som han vill (dvs att nån ska sitta och killa honom tills han somnar, som igår, för då vill han det varje kväll och nu är det redan strul med nattrutinerna).

Det går absolut inte att bara säga godnatt nu och gå ut, man måste typ "hota" med att han får sova med stängd dörr osv för att han ska lyssna och det är så jäkla tråkigt. Får så dåligt samvete efter. Men han fungerar verkligen som så att så fort han får ändra på ngt (tex somna i min säng), då ska han göra det varje kväll hädanefter. Det blir krångel på en gång! :(

Melvin fick sova på dagen idag, och har gjort det ganska mycket senaste månaden. Ett tag sov han inte alls eftersom det störde kvällsrutinerna, men sen sov han 20 min och det gick fortf bra, och sen längre utan problem. Nu är det problem igen, så dags att sluta låta honom sova på dagtid. Max 20 min de dagar han är helt slutkörd. Oftast vill han ju inte sova, men jag "tvingar" honom och då somnar han ju inom några få minuter för han är ju trött, han vill bara hellre leka.

Ja, det är verkligen inte lätt att alltid vara på topp och bra humör när man kämpar med små barn. Jag skulle givetvis aldrig, inte ens för en sekund, vilja leva ett annat liv, för detta har vi valt själva och vi ville/vill ha barn och detta är det som följer med i paketet.

Man vet att alla jobbiga perioder är övergående och att det kommer att gå upp och ner under årens gång, men det är värt varenda svett och tår. ;)

Det är bara väldigt svårt att tänka positivt när man själv är trött och sliten, vill få egentid med älsklingen som jobbat 10 timmar och kör 10 timmar imorgon med.

Jag saknar honom så fruktansvärt mycket när han jobbar (har verkligen en riktig saknar-älsklingen-period just nu, och det vet jag att även Melvin har).

Förhoppningsvis så har nu Melvin gett upp, det har vart tyst nu väldigt länge, så hoppas verkligen det!

Dags att samla nya krafter inför morgondagen, så jag säger godnatt till er här och nu. :)

Av Anna - 27 december 2012 18:09

Dagen har passerat på något konstigt vis, trots att vi inget särskilt har gjort. Lekt lite, byggt tågbana, vilat allihopa samtidigt, kollat Nicke, plockat undan lite, tvättat..

Jag har kollat igenom några teoriprov som jag gjort. Känns bra.

Nu steker jag ägg till Melvin och snart kommer äntligen älsklingen hem. :) Barnen ska snart sova. Hoppas inte de krånglar ikväll också.

Juste. Har ordnat med älsklingens födelsedagspresent. Helt oväntat. Han fyller inte förrän 18 februari, men vissa saker kan vara bra att ordna i tid. :) Längtar redan tills han får veta vad det är. Undrar om jag pallar att hålla käft. Haha. :P

Ska göra mitt bästa i afl. ;)

Av Anna - 27 december 2012 05:22

Det blev en tidig morgon idag med. Precis som vanligt. Snacka om att Neo har ett inbyggt alarm. Kl 5.

Vill bara sova, men han blev hysteriskt ledsen när jag försökte lämna honom själv i sitt rum med leksaker. Så det var bara att gå upp.

Melvin är ledig från dagis hela denna vecka, och idag o imorgon jobbar älsklingen, då jag hoppas innerligt att Melvin är på gladare humör och är mer samarbetsvillig dessa två dagar då jag är själv med dem. Annars lär jag däcka redan vid 18 ikväll när älsklingen kommer hem. ;)

Jag tänker i afl inte röra sminkväskan idag och inte heller gå klädd i något annat än mjukiskläder. Riktigt slapp ska jag vara idag. :P Inga måsten.

Nu vaknade Melvin också. Och jäklar vad han kissade i blöjan. Det lät som han satte på kranen. "oj, kissa!" Sa han. Haha

Av Anna - 26 december 2012 19:34

Ikväll är en sån kväll då jag känner mig som världens sämsta mamma. Båda barnen har gnällt och krånglat vid nattning. Melvin gör det fortfarande, men älsklingen kom och tog över för mitt tålamod rann ur mig.

Melvin har varit så himla gnällig, skrikig, trotsig och vägrar vara själv i så ens en minut för att leka. Hela tiden ska det vara på hans villkor, annars skriker han som en idiot. Så här har han varit i några dagar och jag fattar väl att det är en jobbig period han har just nu (plus att han håller på att få sin andra kindtand längst in). Men det tar varenda droppe energi ur en och jag har varit totalt slutkörd den senaste månaden.

Jag har ändå inte känt att dessa 2,5 år med småbarn har varit så jättejobbiga rent sömnmässigt. Jag kommer inte säga i framtiden när barnen frågar om vi led av sömnbrist och om vi aldrig fick sova osv, att det vart tufft, för jag har väldigt sällan känt att det varit jättejobbigt med sömnlösa nätter. Jag tycker ändå Melvin sovit ganska bra från start, men visst har det vart kämpigt med att försöka få honom att sluta sova hos mig (det gör han ju fortfarande på nätterna), men det är ju mest på morgonen man vart trött och sen har det gått över när man väl kommit upp.

Neo sover ju som en prins, så han har ju inte vart nått bekymmer sömnmässigt. Alla sover vi ju dåligt nån gång ibland såklart.

Men den senaste månaden så känns de verkligen som all luft gått ur en. Varken jag eller älsklingen orkar knappt hålla oss vakna på kvällarna. Jag lägger mig allt oftare runt 21-tiden redan för att jag orkar verkligen inte.

Och nu är jag så trött att jag bara vill gråta, och jag hör att Melvin ännu inte somnat, vilket gör att jag vill gråta ännu mer för jag orkar inte mer krångel ikväll.

Tänk om det fanns tålamod och energi att köpa någonstans. Det hade jag behövt mycket av nu.

Av Anna - 25 december 2012 10:08

               

Av Anna - 25 december 2012 05:53

Som vanligt, så vaknar Neo kl 5 på morgonen. Han vaknade faktiskt i natt en gång också, och det händer ju typ aldrig. Idag hade varit skönt att ha fått sovmorgon, men i ett annat liv kanske. ;)

Melvin var snabbt ner till sin stora traktor. Och Nicke så klart. ;)

Idag ska vi ut till Hammarö och till min farmor och farfar en sväng. Känns skönt att ha träffat alla andra, så man inte behöver flänga runt idag. Efter vi vart där, så kan vi göra vad vi vill. Kanske åka pulka? ;) Har ju nya pulkor nu så. ;)

Ikväll blir det Så mycket bättre-återträffen i afl. ;)

Av Anna - 24 december 2012 21:12

Vilken underbar jul vi har haft! Från morgon till kväll (bortsett från Melvins raseriutbrott imorse).

För en gångs skull, så känns de som denna julafton har varit sååå lång. Som när man var liten.

Det känns som vi har öppnat julklappar hela dagen. Bokstavligen. Jag har aldrig någonsin skådat så enormt mycket julklappar.

Jag tror inte jag ens kan gissa på hur många julklappar barnen fått. Vi har säkert öppnat mellan 50-100 julklappar idag. Det tog aldrig slut!

Jag har fotat så mycket jag kunde, det som fanns tillgängligt. Klädhögen på soffan kan ni dubbla. Vi fick lika mycket till hemma hos svärföräldrarna. Det på bilden är det vi öppnade hos oss.

Neo fick en del inredningsgrejer till sitt rum som jag inte fotat, var konstigt ljus i rummet, så fotar det när vi satt upp det imorgon ist.

De har fått allt från kläder (vinterjacka till Neo, byxor, tröjor, onepiece, tshirt, skjorta, strumpor, vantar......), stoooor traktor, bilar av alla dess slag, lego i mängder, leklera, vattenfärg, fingerfärg, kritor, ritblock, pussel med siffror och bokstäver, Bamse-skiva med musik, fönsterlampor (matchande från Kids concept som de har i taklampor), varsin sackosäck, två pulkor, speldosor, kassaapparat, kryp och lär boll, nalle björnar, godis, gå-vagn.. Alltså, allt!

Jag förstår inte VAD det finns kvar att köpa om 3 månader när Neo fyller år. Haha!

Det är ju verkligen ingen underdrift när jag säger att dessa underbara ungar har de absolut underbaraste, generösaste nära och kära man kan föreställa sig. Det hade gott och väl räckt med hälften av det de fick idag, det hade varit mer än väl. De kan verkligen säga att de fått ALLT idag. :P

Tusen tusen tusen tack alla underbara som var med och fira jul med oss idag! Och tack snälla för att ni ger våra barn en sån kärlek att det inte finns ord för det.

Så otroligt glad och tacksam för att ha er i mitt och mina barns liv!

Av Anna - 24 december 2012 06:31

Det var lite svårt att somna igår faktiskt. Precis när jag höll på att somna, så kom Melvin in och han hade också lite svårt att somna om.

Men det gick tillslut och kl. 5 vaknade Neo och jag var snabb upp. Kände mig mindre trött än jag brukar, fast jag la mig senare. Är väl adrenalinet antar jag. ;)

Vi smög upp direkt i afl. Gick ner och satte oss under filten i soffan framför TVn och granen med en flaska välling.

Har hunnit fixa lite av sminket, men Neo tröttnade tillslut på att leka själv, så får fortsätta sen när resten av familjen är vakna.

Vi var på väg upp för att väcka de andra, men ångrade oss på vägen. Bättre de får sova ut. Melvin somnade ju runt 21.30 igår, så han behöver sova längre för att orka med dagen. :)

Jag och Neo har fixat fram lite julfrukost under tiden.

Tomtens skål med gröt var helt översnöad, så det var tur att jag tittade ut. Nya fotavtryck fick jag göra och hälla ut snön ur skålen. ;)

Fasen vad kul med en vit jul!

Melvins första jul var det också mkt snö. Och -25 har jag för mig att det står skrivet i hans bok om första julen. -3,6 är det här nu, lite skillnad. Men föredrar detta. ;)

Önskar er alla en riktigt god jul! Ska ta mkt kort idag, så det kommer upp under mellandagarna. :-)

Ovido - Quiz & Flashcards