Alla inlägg under december 2012

Av Anna - 11 december 2012 09:18

Jag har precis lämnat Melvin på dagis, och Neo har däckat i sin säng, så nu ska jag ta och sätta mig och plugga teori. Gjorde det igår kväll också, och i 3 timmar häromkvällen. Så jag börjar komma igång känns det som. 


Tänkte bara lägga upp lite nyare bilder innan de hinner bli gamla. ;) Sitter ju inte så ofta vid datorn, och ännu mindre brukar jag föra över bilder från systemkameran, men passar på nu! 


               

Av Anna - 10 december 2012 22:11

Stackars lilla Neo har varit ganska så klängig och mammsjuk idag. På kvällen var han alldeles rödflammig om kinderna och som jag misstänkte hade han lite feber. 37,4 bara, så det är ju ingen förkylningsfeber, utan det är hans tänder som spökar.

Han har ju fyra tänder på väg. De två bredvid framtänderna, om var sin sida, sprack ju igenom förra måndagen om jag inte minns fel. Så de syns ju ganska bra nu (inte när han ler än, men om han gapar och man tittar, så ser man två vita tänder som spruckit igenom). Framtänderna var också på g, men det är först idag som ena spruckit igenom lite mer. Den andra står liksom och trycker mot tandköttet och väntar på att spricka igenom. Den syns, men inte så som de vita tänderna som gått igenom. Är fortfarande som en tunn liten hinna över.

Tänk att få fyra tänder samtidigt. Kan ju inte vara skönt!

Men blir gött att kunna tugga själv lite bättre snart ;)

Av Anna - 10 december 2012 22:03

Dagarna bara flyger förbi. Hinner knappt blogga alls ju känns de som.

Idag har i afl båda barnen varit hemma (inget dagis på måndagar och torsdagar), så vi har spenderat dagen på hemmaplan. Dock inte inomhus hela dagen.

Efter vi ätit lunch, så klädde jag på barnen ytterkläderna och likaså på mig själv, och så drog jag ena ungen i vagnen och den andra på bobben efter. :-)

Gick till närmsta backe som är jämt bakom vår gata (lagom backe för så små barn som Melvin och Neo). Åkte lite bobb, även Neo fick prova på och han verka tycka det var kul.

Försökte dra båda på bobben, men Melvin ville inte hålla i honom tillräckligt hårt, så tillslut kanade ju Neo av åt sidan, men men.. Fick testa i afl.

Den nya syskonpulkan är på väg (beställde igår), så snart kan de åka tillsammans och Neo kan ha bälte och ryggstöd, så att han sitter kvar! :)

Vi var väl ute i typ 2 timmar skulle jag tro.

Imorgon är det dags för dagis, men är det lika gött väder imorgon, så blir det nog en utomhusvistelse efter dagis! :)) gött att komma ut lite!

Av Anna - 9 december 2012 22:17

Denna dag har vi spenderat utomhus med barnen och bobben (snowracern). Melvin drogs på den, medan Neo åkte vagn. Stannade vid backar vi passerade och där åkte Melvin och älsklingen lite.

Verkligen kul att se hur glada barn blir av sån här vinter. Här vid oss har de ju fixat isbana (vilket de gör varje år), så där var det massa småkillar som spelade hockey. :)

Vi tog en promenad bort till svärföräldrarna och efter lite mat i magen, så följde de och Fanny med oss ut en stund. Gick till en backe och åkte lite och slira runt med bobben på isen. Neo var så trött vid det här laget att han däckat så fort vi gick ut och han hamnade i vagnen. ;)

När vi fortsatte hemåt, så började Melvins trötthet ta över och tillslut sov han på bobben. Hängde över ratten och var vid flera tillfällen på väg att ramla av, men han hann vakna till och styra upp det, för att slumra till igen nästa sekund.

Man hade ju kunnat tro att han skulle sova när han kom hem, men energin kom tillbaka och så var det Nicke som gällde. :)

Har vart väldigt skönt att vara ute idag. Vilken skillnad det är att ha ordentliga vinterskor och jacka/termobyxor på sig alltså. ;) Jag har ju gått i "fin skor" vintrarna igenom annars jag och inte ägt ett par termobyxor sedan barnsben.

Det blev ju en helt ny jacka i fredags också istället för en fleecejacka som var tanken först. Skönt med en jacka som går ner över rumpan. :) och en svart! Köpte på Stadium. En Everest.

Nu ska jag faktiskt ta och knyta. Har kollat på Hamilton- Men inte om det gällde/gäller (?) din dotter. Superbra! Rekommenderar! Persbrandt är ju så bra skådis. :)

Natti!

Av Anna - 7 december 2012 10:40

Idag blir det en tur till Bergvik med Neo och mormorn. :) Ett par vinterskor ska ju införskaffas, ett par nya vintervantar till Melvin och så ska jag kolla lite julafton-kläder till de små, fast de blir inget jag köper än.

Vi ska till Plantagen också för de hade tydligen 40% rabatt på tomtar där sa mamma. Blir en tur dit.

Melvin kommer bli glad när mormorn är med och hämtar på dagis sen! :) då blir det hem och fika med lussekatter. :)

Blir en mysig dag!

Av Anna - 6 december 2012 20:51

Idag bakade jag lussekatter, precis som planerats imorse. Receptet stod det på att det skulle bli 35 st. Yeah right, om de var stora som limpor kanske. Jag fick 59 st i precis lagom svullnad till storlek. :)

De blev jättebra! Inte en enda blev bränd. Brukar ju alltid bli lite bränt på första plåten annars när man inte riktigt har koll på hur länge de ska vara inne, men dessa blev saftiga och goda (hade ju kvarg i så de blir mer saftiga).

Vi bjöd hit Bengt och Gaggi på lussekatter, rocky road, pepparkakor och julmust/kaffe. :) Passade även på att bjuda dem på tacos. Vi har väl ett par hundra ggr att bjuda igen för all mat vi blivit bjudna på där. ;)

Har vart en mysig dag! Melvin har vart ute mycket och lekt i snön med älsklingen. Jäklar vad Melvin är glad i snön alltså! Så himla kul att se. Behöver jag ens beskriva hur glad traktorgalna Melvin blev av att se plogbilen på gatan och de vi körde förbi ute idag? :-)

Neo, ja han vill ju helst vara nära och vara i mammas famn, så vi har hållit oss inne och bakade ju som sagt. :) lagade lunch, städade och sånt.

Hade tänkt klä granen, men vi hann ej. Blir under helgen. :)

Imorgon kommer mamma hit och då ska vi först lämna tillbaka babyskyddet som ska vara tbk senast 8:e dec. Sen blir det Bergvik. Jag skulle få ett par vinterskor av mamma. :) hoppas jag hittar några varma, vattentäta och som inte kostar röven! :) Snäll mamma va? :)

Melvin behöver ett par nya vantar, så det ska jag köpa. Ett par som inte blir stenhårda av snön (fleece med andra ord) eller som blir sjöblöta! Ett par riktiga leka-i-snön-vantar. :)

Och jag skulle ev behöva en fleecejacka, men vi får la se. :)

Av Anna - 6 december 2012 10:18

Nackdelen just nu med såna här snöiga dagar är att jag varken har vinterskor eller termobyxor, men skulle få ett par termobyxor av mamma imorgon och förhoppningsvis passar ett par vinterskor som hon har som är för stora för henne på mig, men det betvivlar jag att de gör. Jag har ju fått större fötter efter graviditeterna. Har oftast 39 numer, men 38 går på en del. Skopunkten brukar jag kunna ha 38 på. HM är dock 39.

Tänk att man kunde ha skor i stl 37/38 för några år sen och nu 38/39.

Vi ska i afl bege oss om ett tag här hemma. Blir dock med bilen. ;) Ska hälsa på Micke på Kärnan. Svärfar byggde ju en hel övervåning på en vecka till deras enplanshus sommaren 11, älsklingen var med och byggde.

Vi har sedan dess inte fått tummen ur att hälsa på, utan man har bara setts på jobben och sagt att vi måste komma på besök snart, men så har det vart ngt hela tiden. Men idag ska vi dit! Så nu ska det bli spännande att se insidan. :) Ser jättefint ut utifrån, så jag skulle gissa på att de har väldigt fint inuti också. :))

Senare idag ska vi baka lussekatter om tiden räcker till. Jag vill även klä julgranen. :P Jag fattar verkligen inte vitsen med att klä dagen innan. Som liten ville man ju bara att dagen skulle komma så man äntligen fick klä granen, men man får ju ingen långvarig njutning av att klä dagen innan för så fort julen är över, vill man ju ha bort det!

Så hoppas älsklingen ger med sig!

Av Anna - 5 december 2012 17:06

Idag jobbar älsklingen kvällen, så jag har varit själv med båda barnen sedan kl 14 då jag hämtade Melvin på dagis. Det är verkligen inte lätt att dra bugaboon i snö alltså. Smala svängbara framhjul.. Tur jag fick hjälp av Melvin på vägen hem. ;)

Melvin har vart på bra humör hela dagen. Imorse var han överlycklig när han såg att det var massa snö ute, så han och älsklingen gick ut strax efter kl 8 och lekte tills vi skulle på till dagis. :)

Neo är däremot väldigt, alltså VÄLDIGT mammig just nu. Får knappt gå en meter ifrån honom. Räcker att jag sätter ner honom, så börjar han gråta och ropar efter mig. Separationsångest när den är som bäst. ;)

Jag har fortsätt pysslat lite hemma. Hade breda röda sidenband kvar från igår som jag klippte till och knöt till rosetter runt barnens gardinlängder. Knöt även en runt ett hängande halmhjärta som jag har i hallen, och tunt två guldglittriga ljus som jag ställde på våra sängbord. La även in en i kupan, så det ser lite mer juligt ut nu även i sovrummet. Hade rödklittriga småsten som jag dekorerade ihop med ett ljusfat, doftljus och vit/silvrig rosett. Grön mossa satte jag i adventljusstakarna (hade vit mossa på en och sten på en annan).

En blomgrupp jag fick på min födelsedag hade dött delvis, så jag planterade om ljungen i en mindre kruka med grön mossa runt.

Mer än så har jag nog inte hunnit.. :) Mrn det är himla kul att pyssla tycker jag!

Ovido - Quiz & Flashcards