Alla inlägg under november 2012

Av Anna - 6 november 2012 10:31

Om en timme kommer Minette (Taminas mamma) och hämtar upp mig och Neo. Vi ska till Bergvik och ta en fika. :)

Denna morgon har vart mycket bättre än gårdagens. Förutom när Melvin inte ville gapa när jag skulle borsta tänderna, trotsiga unge. :P

Annars har Neo och Melvin busat med varandra hela morgonen. :)

Melvin var jätteintresserad av isfläckarna ute på gatan på väg till dagis. Misstänker att han kommer älska när snön kommer. ;)

Natten har vart bra. Neo sov hela natten. Vaknade för morgonen 5.45 ;) Melvin vaknade strax före 00, och sen efter 5-tiden.

Imorgon har jag halkbanan, och jag är så sjukt nervös. Vill inte! Känner mig jätteosäker på att sätta mig i en bil och köra där det är halt. Men man måste ju!

I helgen ska vi förhoppningsvis till Sunne och kanske till Mårbacka på julmarknad typ, eller vad det nu är. Mässa? Då får jag Övningsköra lite längre. :) Träna på att kolla skyltar mer.

Men först. Halkbanan.

Av Anna - 5 november 2012 12:49

Idag är en sån där dag då jag känner mig som en asdålig mamma. Jag önskar att jag kunde klona mig själv, så jag räckte till för dem båda. Melvin är på riktigt dåligt humör idag, och gör precis allting tvärtemot vad jag säger. Denna underbara trots. Han testar mig precis hela tiden genom att hålla sig typ 1mm ifrån Neo som blir jätteledsen när Melvin går runt honom, så han nästan ramlar eller tar hans leksaker. 


Tar jag upp Neo, ja då står ju Melvin och gapar "Mamma bära Melvin!!!" och så blir det ett jäkl hallå för att jag inte kan det just då, för då gråter Neo så att han nästan tappar andan. 


Åh! Tack gode gud att jag lyckades få dem båda att somna nu. Melvin vägrade ju såklart först. Skrek och stampa i sitt golv och gapa, så det säkert hördes ner till Kina. Men precis som jag sa till honom, så skulle han somna på två röda bara han la sig ner, och det gjorde han ju. Låg och snarkade högt när jag kom in dit efter några minuter när Neo somnat. 


Idag är en sån dag då det hade vart guldvärt om både mamma och pappa var hemma, eller om han skulle på dagis (nackdelen med att ha 3 dagar i veckan ist för 4, han blir så rastlös på måndagen efter en helg hemma). Eller om han hade fått leka av sig med någon kompis, men alla var upptagna idag som jag försökte styra upp en dejt med. :( 


Vädret är jäkligt tråkigt och jag som absolut hatar att vara utomhus såna här dagar, försöker ju inte ens gå ut för att få honom på bättre humör. Vilket jag egentligen borde, men så himla roligt har ju inte Neo av att vara ute i mulet och på gränsen till regn väder. Han är ju inte jätteglad av att sitta i vagnen och glo i ett halvår precis, och gunga vill han ju inte göra hur länge som helst.. Och bära! Han väger ju över 10kg, så det blir ju tungt som fan. Och otympligt med stor goosejacka på mig och overall på honom. 


Ja, det är ett jäkla klagande på mig nu jag vet. Men min energi har verkligen hamnat på noll efter denna förmiddag. Det är SÅ skönt att de ligger och sover just nu. Och samtiditg har jag så jäävla dåligt samvete mot Melvin för att han hela tiden får vara den som tillsägelser pga. trotsande. Jag försöker att ta honom åt sidan och krama honom, och försöka prata med honom lugnt och sansat och inte bli arg på honom, men ibland så orkar man liksom bara inte. Tillslut når man ju bristningsgränsen när han om och om igen gör tvärtemot en hela tiden. Åh, jag blir så ledsen.


Jag vill klona mig själv, så jag kunde vara lika fokuserad på dem båda och ge båda precis lika mycket uppmärksamhet. Jag önskar att jag hade energi till skyarna, så jag orkar härja runt som Melvin hela dagarna, så vi båda var helt slut på kvällarna pga. vi busat som två troll hela dagarna. 


Jag känner att jag behöver få vara med Melvin ett tag, bara honom. Vi behöver göra någonting tillsammans bara han och jag. Något som han mår jättebra av och älskar. Älsklingen har ju jobbat hela helgen och när han jobbat, så hinner man liksom inte göra så mycket mer efter att han kommit hem. Då ska det göras kvällsmat och under tiden busar ju älsklingen med barnen som varit borta hela dagen, och sen är det ju sovadags typ. 


På onsdag är dock älsklingen pappaledig eftersom jag ska på halkbanan mellan 7-11/12, och det blev lite väl struligt att lämna barnen så tidigt hos någon, så han är ledig då. Och även torsdag. 


Jag skulle vilja åka till ÖF efter halkbanan med Melvin, och det hade även vart kul att åka till badhuset på torsdag för det är ju verkligen någonting som Melvin älskar. Får snacka ihop med mig älsklingen efter jobbet, så det blir något gjort under dessa dagar, så Melvin känner sig i fokus. 


F*n för såna här dagar alltså. Man känner sig ju så värdelös. Min lilla Melvin.. är ju inte lätt för honom heller att vara i trotsåldern. :(

Av Anna - 5 november 2012 12:09

Ja för några veckor sen hade jag aldrig kunnat tro att Neo skulle visa sig vara en matglad liten en. Han som var så kräsen och vägrade äta nått annat än sånt som tog tid att göra. ;)

Men nu äter han bannemig allt jag bjuder på och inte krånglar han något. Vill snarare bara ha mer hela tiden! :)

Idag gjorde jag potatis, morötter och kokt kyckling med vit sås till honom och jäklar vad han åt. Han hade säkert kunnat äta upp allt, men jag sparade en del till imorgon, men 1,5 portion blev det i afl i magen hans. ;)

Det är rätt kul att laga hemmagjord mat till honom nu när man börjat komma igång med det. I början tyckte jag det var så svårt för jag trodde inte de fick äta nått som innehöll mjölk före ett år, men det var bara som dryck. ;) Så det har underlättat när man ska göra såser, stuvningar osv. :)

Hoppas på att få båda barnen att sova middag om en timme! Håll tummarna.

Av Anna - 5 november 2012 05:45

Neo sover så gott som hela nätter numer, vaknar ibland vid 4-tiden för att somna om i en timme till, men då har han sovit sedan 19 och somnar ju om själv om han vaknar, så det anser jag som hela nätter! :))


I natt krånglade Melvin. Han vaknade vid 01 och VÄGRADE sova i sin säng. Gud jag försökte med allt, men han bara skrek som en stucken gris om jag gick ut. Så han fick sova hos mig tillslut. Tanken var att jag skulle bära in honom när han somnat, men jag somnade själv. ;) och sen vaknade jag inte förrän efter 05 då Neo vaknade.


Men men.. Hoppas att Melvin sover bättre kommande natt. Önska han också kunde sova hela nätter, eller åtminstone kunde lära sig att ligga kvar i sängen sin när han vaknar på nätterna och försöka somna om själv. Då drygt att han ropar på en varje gång när Neo sover som en dröm oftast! Peppar, peppar.


Men men, en natt i taget. Man ska vara glad att inte båda sover pissdåligt om nätterna. Nu vaknar ju trots allt Melvin bara en gång, så det är ju inget att klaga på eg. :) Men tänk att få sova hela nätter själv under en låååååång period. Åh, vad skönt det hade vart!


Jag längtar redan efter att få gå och lägga mig, haha. Vill typ sova hela tiden. :P

Av Anna - 4 november 2012 19:58

Vi var hos mormorn idag. Hör och häpna, jag åt torsk filé. ;) Nu sätter väl visa av er i halsen och tror inte era ögon, men det var gott. ;) jag gillar ju panerat haha.

Melvin tittade på Nicke såklart, fick Ahlgrens bilar av mormor, så han var ju helnöjd. Han busade med hunden Sally och sprang runt med en foppatoffel i munnen som hon. ;) Så söt!

Neo har sovit väldigt korta pass idag, så han har vart väldigt sliten och kinkig under eftermiddagen, men båda sov kl 18.40, så det var nog gött för dem att få lägga sig. Melvin slocknade på två röda.

Tror Neo hade en mardröm förut, för han vaknade upp efter ett tag och vart jätteledsen. Hördes på skriket att det var en mardröm. Somnade dock snabbt om efter lite tröstande. :))

Nu ska vi titta på Solsidan och sen nya Johan Falk. :)

Av Anna - 4 november 2012 19:51

Hittade en så himla bra och mysig bok på Maxi idag. Svenska barnvisor heter den. Innehåller massor med låttexter (och noter tror jag det var också), och så spelar den bakgrundsmelodin till alla låtar, så man får sjunga till musiken. :) Så mysig.

Satt och bläddrade i den med barnen där och sjöng lite tyst och båda verkade uppskatta den.

Hittade den på nätet för 52:- billigare och fri frakt, så klickade hem den. Blir en julklapp till Neo (eftersom han är så svår att hitta klappar till som han kan ha glädje av både nu och framöver).

De kommer ju leka med varandras leksaker hela tiden, så i grund och botten vill man ju köpa saker som de båda kommer ha kul med. :) Så den här boken kommer nog vara minst lika uppskattad och använd av Melvin. ;)

Av Anna - 4 november 2012 08:41

Konstigt att jag känner mig tröttare idag än vanligt, när jag för ovanlighetens skull fick sammanhängande sömn från 22-04.15 Det var inte igår!

Kändes verkligen som klockan var typ 00-01, men jag antar att jag vaknade upp ur djupsömn för då känner man sig ju helt borta!

Idag ska iafl jag och barnen med brorsan hem till mamma. Melvin ska väl titta på Nicke filmen som mormor köpte sist och som Melvin var helt inne i så han inte ens hörde eller märkte att Juan hälsade på honom. Haha. :P

Är några timmar kvar tills dess, så undrar vad vi ska göra fram tills dess! :/ Neo tog sig bara en snabb tupplur nu, han som annars brukar sova i 2 timmar, men han somnade redan innan 8 nu och brukar annars få sova runt 9-10.

Så är det!

Av Anna - 3 november 2012 09:31

Denna morgon ägnar vi åt potträning. Med kalsonger på. Melvin är ju väldigt duktig på att gå på pottan när han är naken. Jag kan inte minnas när han senast kissade på golvet, fleeera månader sedan. Han springer själv in på toan, sätter sig på pottan och kissar, hämtar lite papper och torkar sig och slänger sen pappret och tömmer pottan i toan och spolar. Hur bra som helst.

Bajsandet är fortfarande något vi behöver jobba på. Eftersom han mer ofta än sällan är hård och inte får "korven" att släppa, så går han undan och står och trycker i ett hörn. När vi ser detta när han är naken, så skyndar vi oss till pottan och då sätter han sig och trycker där. Och även om bajset redan "kom ut" innan eller om det inte släpper, så ger vi honom beröm och säger att han bajsat där just för att han faktiskt satte sig och försökte i slutändan och så blir han ju stolt. :) viktigt att ge beröm tycker vi även om det inte alltid kommer något. Att försöka duger lika bra!

Så denna morgon testar vi att potträna med kalsonger på. Han har dock redan kissat en gång på sig, trodde väl att de skulle funka lika bra som med blöjan på. Men han blev ju blöt, men sprang och hämtade handduk och torkade själv. :) Så nu har jag försökt förklara att han måste kissa på pottan när han har kalsonger för annars blir han blöt. Så vi får se! Han har ännu inte kissat nå mer, gått 30 min typ, så borde ju vara dags snart. Går han på pottan, så testar vi kalsongerna hela dagen.

Vi ska till svärföräldrarna sen, så tänkte ha dem på där med (de har ju också en potta), så får han öva där med. Men då är det kanske bäst med blöja under på vägen dit. Om han inte kissar precis innan vi åker. :)

Extrakläder får vi ta med iafl. :)

Ovido - Quiz & Flashcards