Alla inlägg under oktober 2012

Av Anna - 5 oktober 2012 09:24

Passade på att göra om designen lite på bloggen när Neo sov. Lite mera höstfärger. Kul att förnya sig lite, även om jag visserligen aldrig ser bloggen på det sättet ni gör, men ändå. ;) 


Skulle vilja ha en bild i headern, men jag är inte så bra på det där med att anpassa storlek osv. Jag lyckas alltid få det så att bilden blir enooooorm och så får man bläddra ner en bra bit innan själva inläggen kommer. Jag vill ju att man ska se headern och början på första inlägget samt presentationen på sidan på en och samma gång. Får bli en annan gång man testar på det. 


Har städat och plockat undan lite snabbt nu på morgonen efter att jag lämnade Melvin på dagis. Idag är "sista" gången han kör 3 h 45 min-pass på dagis för denna gång i alla fall. Nästa vecka provar vi 5 h pass, tre gånger i veckan. Har tyckt att det varit skönt med 4 dagar eftersom det inte blir så många timmar varje dag då som man är ensam med de två små och behöver underhålla själv. Torsdagar är ju älsklingen ledig och likaså Melvin. Men samtidigt hinner man inte göra så mkt. Åker jag till stan, så är det ganska direkt dags att åka hemåt igen, så det ska bli skönt att känna att man har lite mer tid på sig att göra något. Kunna åka till stan, bergvik eller vart jag nu vill, utan att känna stress och kolla klockan stup i ett. 


Blir intressant att se hur Melvin kommer bete sig på vilan på dagis, eftersom han normalt sett inte sover på dagen längre. Händer i princip nästan aldrig. Men alla barn sover inte på vilan sa de, utan en del ligger bara och lyssnar på sagan och så. Så vi får se. :) Kan nog vara bra för honom att få testa på att varva ner lite ihop med de andra barnen och slappna av lite innan han ska hem också. :) 


Undrar hur vi ska sysselsätta oss på måndagarna dock. Då han ska vara hemma. Men det löser sig nog. ;) Man kommer in i det. 



Av Anna - 4 oktober 2012 19:39

Denna fina teckning hängde på dagis :) Tänk att man nästan blir tårögd när man ser sånt här! Så söt ju!

Av Anna - 4 oktober 2012 15:44

Vårt sovrum börjar äntligen bli mer dekorerat och hemtrevligt. Bengt hade gjort fönsterbräda dit in och de blev galet snyggt. Vit och rejäl. :)

Äntligen lampor och blommor i fönstret. Gjorde enorm skillnad.

Flyttade runt tavlor och satte upp en spegel ovanför sminkbordet som vi var iväg och köpte förut.

Enda som fattas nu, förutom sängramen som är under arbete, är en fåtölj. Skulle vilja ha en i ena hörnet vid fönstret. :)

(Och helst nya sängbord, vansinnigt trött på våra).

Lampor att ha ovanför sängen blir att införskaffa sig efter att vi fått sängramen på plats. :)

Även Melvins rum och toaletten där nere fick fönsterbrädor. Neo ska också få, likaså lekrummet, men materialet räckte inte dit. Och eftersomNeo har en byrå framför fönstret, så fick Melvin först vars rum och fönster syns mest. :)

Av Anna - 4 oktober 2012 15:38

Första körlektionen gick jättebra. Hann gå igenom 10 av 16 punkter och allt kunde jag. :) Fick fickparkera för första gången och det gick felfritt på första försöket. Han köpte inte att "jag inte tränat så mycket på att backa", men det har vi verkligen inte gjort heller.

Vi bokade in tid för halkbanan. Ska ta en körlektion några dagar innan bara så att han skulle få se mig köra på högre hastigheter. Körde ju i stan idag, så nästa gång blir landsvägar och så. Och det är ju det vi gjort mest privat, så borde gå minst lika bra det. :)

Älsklingen tyckte att jag aldrig kört så bra som under lektionen, så det känns ju kul. :)

Känner mig väldigt motiverad just nu, så hoppas att jag kommer hinna ta körkort innan året är slut! :)) Allt hänger ju på hur mkt tid jag får till att plugga teori också. Och när man får tid för teoriprov och uppkörning.

Nästa vecka ska jag på riskettan, så den är gjord. :)

Av Anna - 4 oktober 2012 07:15

Bättre natt. Dock hade jag inte behövt ställa klockan på 5.45, för kl 5 kom Melvin in och la sig. Vi somnade om, men kl 5.20 vakna Neo. Så blev riiiiktigt tidig morgon idag.

Men, men.. Hann med det jag skulle iafl.

Vi ska snart åka och lämna båda barnen hos Bengt och Monica. Har ju dubbel körlektion kl 8.20 Älsklingen ska ju sitta med så båda hör vad vi ska tänka på när jag övningskör och vad jag behöver träna mer på (förutom allt ;)).

Vet att jag glömmer bort att titta i speglarna mycket. Tittar liksom oftast bara när det behövs typ vid backning, svängning och sånt. Glömmer liksom att kolla bara för att ha koll vad som händer bakom.

Men övningskörning är ju till för att träna på och bli bättre. :)

Nu ligger Neo här och ålar och har sig, så hörs senare!

Av Anna - 3 oktober 2012 06:29

Jag somnade runt 21.30-22 igår efter att ha gett Neo en flaska mat. Han ville inte äta upp sin gröt igår utan bara vällingen och då brukar han inte stå sig lika bra/länge, utan vill gärna ha en flaska till inom några timmar. Han sov vidare till 01.45 typ och åt igen och även runt 04.30 åt han igen. Tillväxtperiod eller bara väldigt hungrig?

Melvin somnade faktiskt själv i sitt rum igår kväll. Jag var kvar på övervåningen med halvt öppen dörr. Han somnade utan att protestera till älsklingen och Ollys prat från nedervåningen samt musiken i hans rum. Sen sov han till 01.30, var på väg in till mig, men jag mötte honom ute i hallen och så gick vi in till honom och han somnade inom några få minuter. Sov vidare till 05-tiden då han antagligen vaknade av älsklingens alarm. På morgonen runt 5-6 är Melvin väldigt lättväckta. Han kom in till mig och låg och vilade (visste ju att Neo snart skulle vakna), och runt 05.30 hördes Neo i babywatchen. Gissa vad han hade att bjuda på? En bajsblöja så klart. What else? ;)

Neo har vaknat oftare för mat, men eftersom han somnar om direkt han ätit, så känner jag mig inte alls lika trött idag. :)

Melvin har ju sovit mycket bättre och han brukar ju gärna kräva att man får sitta ett tag hos honom och ibland vaknar han igen när man precis gått och lagt sig och tänker "åh, sooooova!". Men det gick alltså bra i natt. :)

Får ta och köpa en annan gröt till Neo idag, för han är inte så jätteförtjust i "äpple och päron"-gröten. Mild fruktgröt-en gillar han, med smak av bl.a banan. :)

Han är ju kräsen. ;) Nu gillar han tex inte ersättning längre. Vägrar dricka. Bara välling. Inte länge sen det var tvärtom. Godnatt-vällingen gillade han ej, men Sempers mild havrevälling går finfint ner. Ja, vad ska det bli av detta? ;)

Vad gäller mat, är han riktigt dryg att mata. Han vill gärna inte äta mat. Måste hela tiden locka honom till skratt för att han ska öppna munnen i princip. Han spottar inte ut maten i afl, som tur är, även om han inte verkar vilja ha. Har inte hittat något han älskar ännu, matmässigt. Frukter, gröt och välling är inga problem. Men inte ens den mat Melvin hade som storfavorit var någon favorit. Min senaste köttfärssås gick ner mer eller mindre frivilligt från början till slut, men det kan han ju inte äta varje dag liksom. Blir att testa biffstroganoff idag. :) Är förberedd på att även det blir en kamp att få i. Så olik sin bror på den fronten. Mer lik mor sin med andra ord.

Nu blev det som vanligt ett jättelångt inlägg. Kan verkligen inte blogga korta inlägg. :P

Av Anna - 2 oktober 2012 10:58

Fick mig iafl en timmes tupplur nu på morgonen. Skulle ha kunnat sova många timmar till.. :)

Funderade innan på ifall Melvin ska testa att gå på dagis tre dagar i veckan ist för fyra. Jag tycker det är skönt med fyra dagar, just för att då blir det inte så många timmar för mig att sysselsätta båda själv efter medan älsklingen jobbar. Och Melvin sover ju inte på dagarna längre heller, så då behövde han ju inte stanna för att sova där.

Men samtidigt funderar jag på om han kanske skulle behöva vara med på vilan, även om han inte kommer sova, så kan han ligga och slappna av och lyssna på sagan med de andra. Och då får jag tre dagar med lite fler timmar på som jag har med bara Neo och kan passa på att tex plugga teori och sånt lite extra.

Tisdag, onsdag och fredagar typ. Då jobbar älsklingen till 17,16 och 18. Torsdagar är han ju ledig på och likaså Melvin.

Fredagarna har jag tyckt vart lite dryga då det blir 6 timmar att underhålla dem på själva och fixa allt annat som kvällsmaten, handla helgmys och sånt.

Kan vara värt att testa. :)

Ska prata med dem på dagis sen och ev. Prova nästa vecka. :)

Av Anna - 2 oktober 2012 07:07

Ja, det blev ju ingen utvilad Anna som vaknade idag heller. Natten har varit bättre, inte behövt sitta nå längre stunder hos Melvin åtminstone. Men han har vaknat två ggr och Neo en gång i natt för mat.

Melvin kom in runt 5.30 till oss och Neo vaknade som vanligt då han med.

Idag ska jag hålla Neo vaken till efter 9, så att han blir riktigt jäkla trött och sover! Jag SKA sova.

Känner att jag inte fungerar just nu och är på skitdåligt humör och lättirriterad. Tur att dagis finns, så att Melvin får leka av sig lite.

Om inte jag hade körlektion 08.20 på torsdag, så hade jag begärt en låååång sovmorgon av älsklingen. Men han får ta Melvin natten till torsdag iafl. ;)

Shit, vad drygt.. 1,5 timme kvar innan dagis.. 2 timmar kvar innan Neo ska sova...

Zzzzzzzz....

Ovido - Quiz & Flashcards