Alla inlägg under oktober 2012

Av Anna - 20 oktober 2012 12:29

Måste ha duktigaste barnen alltså. Att sluta med napp vid 10 resp. 2,5 månader var inga problem.

Att sova i egna rum går bra.

Melvin somnar själv på kvällarna. Går in och bäddar om honom, pussar godnatt och sätter på musikskivan och så lägger han sig och sover. Behöver fortfarande stanna hos honom en stund på natten när han vaknar, men inte sjunga/killa/buffa eller något sådant. Bara vara där, men det ska vi lyckas få bort också på nått vis (han sov ju tre hela nätter i rad häromdagen, men nu har han vaknat två nätter, men tids nog).

Och för att prata om Neo som vart van att bli buffad till sömns just vid nattning och ev. När han haft svårt att somna om, och ätit på natten, så efter 3 nätter utan mat, 1 nattning utan buffning, så sov han hela natten utan att jag behövde gå in en enda gång. Hörde honom vända sig i babywatchen nån gång i natt och även göra ett ljud ifrån sig, så somnade han om direkt själv. Dessutom har han han somnat och lagt sig direkt i sin säng två ggr hittills idag utan min hjälp.

Andra gången nu behövde jag inte ens vara kvar i rummet. Grät i 20 sek när jag gick ut, sen bums låg han och snarka!

Uh vad gött! :))

Av Anna - 20 oktober 2012 12:02

Stackars lilla Melvin har fått nageltrång på vänster stortå. Är svullet, blårött och ser varigt ut inuti. Dock verkar han inte ha ont alls, då han inte ens påpekat om tån.

Vi skulle köpa alsolsprit och behandla tån med. Blir farmorn och farfarns uppgift idag att försöka hålla ett öga på tån och hålla den fuktig i spriten. Undrar hur lätt det kommer vara att lyckas få Melvin att gå med på att ha en blöt kompress runt tån hela dagen/kvällen/natten. :P

Börjar det se rödare ut och som det ökar, måste hans tå kollas upp av en läkare. Hoppas att det hjälper bra med alsolspriten.

Kommer aldrig gå med på att de skär i hans tå när brorsan berätta hur fruktansvärt ont det gjorde när de la bedövningssprutan under nageln (han har skärt/opererat i sin tå 4 ggr tror jag).

På småbarn brukade de dock remitteras till sjukhuset och få detta gjort under narkos. Vilket jag föredrar, så länge det inte innebär nå risker att ha honom nedsövd. Men jag kommer aldrig klara av att se de skära och plåga med spruta på en livrädd Melvin som kommer försöka göra allt för att hålla läkare på avstånd.

Åh, hoppas verkligen inte tån blir värre!

Av Anna - 19 oktober 2012 19:11

Yes! Jag lyckades få Neo att somna utan att buffa i rumpan (ville han inte gå med på under dagen, så vagnen har han sovit i båda gångerna idag).

Sjunga och hålla handen var de som gick bra nu. Får ta det steg för steg.

Men vore gött att slippa buffandet. Så drygt på natten när man är trött och får hänga över sängen med en sängmobil i huvudet. Svär inombords åt den ett antal ggr per natt tills jag slänger den i gästsängen. Haha. ;)

Nu när barnen sover blir det sorglöshet, godis, film och älsklingen. :)

Trevlig kväll! :))

Av Anna - 19 oktober 2012 15:48

Korten vi tog i måndags på dagis trillade ner i brevlådan idag. Snabba bud. Det gillar vi!

Vart ju såå söta bilder. Är jättenöjd. Kan man vara annat iofs med världens sötaste barn? ;)

Men åh, beslutsångest om vi ska beställa färgbilder till oss eller svartvita.

Och det kostar ju en del om man ska ha många att ge bort också. :/ Återstår att se hur vi gör. Får titta på de ikväll när de små lagt sig.

Vad tycker ni, färg eller svartvit?

Av Anna - 19 oktober 2012 11:54

Imorse fick älsklingen gå upp med barnen, så jag kunde sova lite för Neo har krånglat i natt. Gaaaah!

Melvin verkade tro att jag sov inne hos Neo i natt, för två gånger vart han in dit i natt. Första gången la jag mig där med honom och bar över honom till hans säng när han somnat.

Neo blev jag så trött på i natt då jag säkert buffade i en timme och han krångla. Tillslut kände jag bara att nää, nu får ungen bannemig komma till ro själv! Stängde av babywatchen och gick in till mig. Tror ni inte han väl hade bestämt sig för att somna just då också? Tack och lov.

Dock vaknade jag ju efter nån timme igen av att Melvin var in till Neo. Då la jag mig där inne igen med Melvin för då var klockan runt 4-5 tror jag och jag orkade inte krångla när de ändå vaknar runt 5-5.30

Sagt och gjort så vaknade ju Neo vid 5, men lyckades faktiskt få honom att somna om till 5.50

Sen la jag mig och sov vidare till 7, då älsklingens kompis skulle komma förbi och få hjälp med att byta däck. Ja, så tidigt tydligen. :P

Känner mig lite små sliten, men det är bara att bita ihop. Imorgon ska Melvin sova hos sin farmor och farfar, så då kan Neo få träna lite mer på att somna själv när han vaknar på natten (för att eg. Äta). Då störs ju inte Melvin av hans skrik vägg i vägg. Visserligen väcker de sällan varandra, men det handlar ju mkt om tajming också. Befinner man sig i ytlig sömn, så vaknar man ju lätt.

Nu ska väl Neo snart vila och då börjar vi med att sluta buffa. ;) Hur sur han än må bli.

Av Anna - 19 oktober 2012 00:20

Gjorde lite blommor i flowerpaste förut. ;) bokstäver var inte det lättaste, men ska nog göra om dem för jag vet nog varför de blev som dom blev.

Får fortsätta imorgon. :)

Av Anna - 18 oktober 2012 22:19

Gjorde lite blommor i flowerpaste förut. ;) bokstäver var inte det lättaste, men ska nog göra om dem för jag vet nog varför de blev som dom blev.

Får fortsätta imorgon. :)

Av Anna - 18 oktober 2012 14:41

Strax före kl 10 idag var vi på nya badhuset. Vi var där i 2 timmar innan det var dags att åka hem för lunch och med två trötta barn som båda somnade på stört i bilen.

Det var verkligen jättemysigt där nu och Melvin badade som en riktig galning. Hoppade och slängde sig i vattnet. Åkte rutschkanan hundra gånger på barnavdelningen.

Neo älskade också att bada där. Var hur glad och sprallig som helst. Fick träna på att stå själv och hålla i sig mot kanten i barnpoolen och han vart ju jättestabil och duktig, men inte så förvånande eftersom han står upp mkt i gå-stolen. :)

Vi fikade där och när klockan var 12, så började Neo bli trött. Melvin hade nog kunnat bada hela dagen, men även han somnade i bilen. 1 timme sov han och Neo sover fortfarande efter 2 timmar. Borde vakna strax.

Dit ska vi åka många gånger. :)

Ovido - Quiz & Flashcards