Alla inlägg den 6 mars 2012

Av Anna - 6 mars 2012 14:49

12 spänn för dessa vackra blommor! Hur skulle jag kunna motstå? :) 

 
Av Anna - 6 mars 2012 11:11

Har nu på morgonen varit på ultraljud på sjukhuset och kollat fostervattenmängden och även nuvarande vikt på lillebror. Trodde inte de skulle kolla hur stor han var, men det gjorde sköterskan, så det var ju bra. :)


Fostervattnet såg bra ut, det var helt normal mängd. Tillväxten på lillebror är också normal, även om han ligger 17 % ovan "genomsnittvikten". Det var ändå ingen onormal vikt, så jag behövde troligtvis inte räkna med att lillebror kommer att väga 4,7 kg när han föds, även om han troligtvis hamnar någonstans mellan 4-4,5 kg.


Jag tyckte dock att det var oerhört jobbigt när vi väl gick där ifrån och hade satt oss i bilen. Melvin vägde 20 % mer än genomsnittsvikten när han föddes, och om lillebror ändå väger 17 % mer, så vet man ju aldrig vad han kommer att väga. Jag har ju trots allt några veckor kvar. :/ De växer i genomsnitt 200 g per vecka nu på slutet (Melvin växte ju mer än så uppenbarligen), så man vet ju inte om lillebror också växer mer, mindre eller enligt det "normala".


Ska ju göra en till tillväxtkontroll i v.38-39, så det är ju först då vi får veta vad han väger "på riktigt" och kan ta ställning till om jag bör sättas igång tidigare för att slippa få ett ännu större barn.


Jag ringde barnmorskan efter jag varit där, och hon tyckte inte att jag skulle oroa mig. Jag har inget "jättestort" barn nu, och det behöver inte betyda att han kommer växa på som bara den nu på slutet och bli en tungviktare som Melvin. Men vi ska ju såklart följa upp min oro, och därför gör vi en till tillväxtkontroll om 2 veckor och därefter beslutar vi hur vi ska gå vidare därifrån.


Lillebror vägde nu cirka 3300-3400 gram. Genomsnittsvikten i denna vecka som jag befínner mig i låg runt 2700, så jag tycker ju att det låter helt galet stort, men det var det tydligen inte. Men jag vet inte jag.. Började såklart lipa i bilen, och älsklingen försökte ju trösta mig, men oron och rädslan släpper troligtvis inte förrän förlossningen är över och jag har lillebror uppe på mitt bröst.


Men vi får se det från den positiva sidan. Han växer och mår bra där inne i alla fall, precis som Melvin gjorde. Att de får näring osv i sig är ju tydligt i alla fall, och det är ju trots allt det viktigaste. Att de mår bra. :)

Ovido - Quiz & Flashcards