Direktlänk till inlägg 30 mars 2012

Första tiden hemma

Av Anna - 30 mars 2012 09:06

God morgon på er ! :) Antar att ni väntar på att jag ska uppdatera lite här på bloggen, ser att ni kollar in varje dag fortfarande (oftare än vanligt), så nu tar jag mig tid medan Melvin är på dagis, lillebror sover och älsklingen är ute och gräver. :P


Den första tiden hemma har varit väldigt bra. Första två nätterna var lite kämpiga då Melvin var så himla nyfiken på lillebror och absolut inte ville somna om i sitt rum efter han vaknat runt 22-23 tiden. Första natten satt han mer eller mindre upp i sängen i 3 timmar medan lillebror låg i spjälsängen bredvid och sov. Han vägrade lägga sig, men tillslut när vi lyckats säga till honom på skarpen, så förstod han att nu fick det vara bra. Så la han sig och sov tills morgonen. 


Andra natten var väl likadan mer eller mindre förutom att då låg Melvin åtminstone ner, men kunde inte komma till ro utan låg och sparkade på en. Dessutom ville inte lillebror sova i sin spjälsäng då heller, så vi låg alla fyra i samma säng och knödde då. Slutade med att jag förflyttade mig och lillebror till gästrummet (precis som första natten hemma) och sov där när Melvin somnat, så vi inte skulle störa varandra. 


I natt har det gått mycket bättre. Vi flyttade in en till säng i Melvins rum, och så har älsklingen sovit där inne med honom. Han hade väl vaknat några få gånger, men jag hörde honom bara en enda gång och då gick det över ovanligt snabbt (han brukar ropa på mig tills jag kommer i vanliga fall, men nu nöjde han sig med älsklingen äntligen). Så det känns som en lösning vi får köra på nu ett tag framöver tills vi fått in rutinerna. 


Dock så har lillebror både igår natt och natten till idag blivit otröstlig under en stund runt midnatt. Igår så var det bara en liten stund, men nu i natt så var han det vid två tillfällen då han vaknat till. Han söker efter bröstet helt hysteriskt, men vägrar ta det. Blir arg och skriker och det spelar liksom ingen roll vad jag gör. Han söker och söker och gråter, men vägrar ta det utan bara fäktar bort det och har sig. 


Kände mig som en jättedålig mamma i natt vid det tillfället. Man är ju så van nu vid att man förstår sitt barn (Melvin), så kände mig så himla hjälplös när jag inte kunde förstå vad som var fel. Men det gick över tack och lov (vilket jag antar att det inte gör så snabbt som det ändå gjorde ifall han skulle ha tex. magknip, kolik eller något sådant- ja, alla tänkbara tankar dök ju upp). I det stora hela skrek han väl kanske bara i 20-25 minuter sammanlagt under de här två tillfällena om man slår ihop dem, och det anses väl ändå som normalt antar jag. ;) Att en bebis skriker är ju ändå deras sätt och kommunicera på så. Jobbigt innan man förstår vad de menar bara. ;P Men det kommer. Nya tag i natt!


Han sover ändå väldigt bra på natten tycker jag när han väl har somnat där runt 23-00 tiden för "natten". Sover väl 2-3 timmar i sträck, äter och sen somnar om. Med Melvin klockade jag väldigt mycket och hade stenkoll på hur många gånger han ätit på natten osv, men det har jag inte nu. ;P 


Nåja, det är helt klart ett helt nytt liv med två barn. Det är ett pussel, men ack så mycket kärlek man känner i hjärtat.


Melvin är helt klart jättestolt över att vara storebror och vill pussa på sin lillebror hela tiden. Sprang in till oss i morse och ropade "docka". Haha. Han fick hem en docka några dagar innan lillebror föddes, så han kallar lillebror för docka nu också. ;P Haha. 


Vi är helt klart positivt överraskade över den reaktion som Melvin ändå visar mot lillebror. Vi hade nog förväntat oss väldigt mycket mer avundsjuka och vredesutbrott (självklart blir han ju lite sotis ibland och slåss lite med armarna), men 95 % av tiden, så vill han bara pussas med lillebror. :) 

 
 
Ingen bild

melanie

31 mars 2012 17:16

Visst känner man sig mer säker denna gången. Man är inte lika orolig, utan man har ju redan en erfarenhet och man kan lista och ut och förstå vad det kan vara med bebisen, på ett annat sätt än vad man kunde första gången kanske. jag märker iaf själv, både hos mig och johan att man har ett barn sen innan. det flyter liksom på mer av sig själv och man vet vad man ska göra liksom.

jobbigt när dom är sådär otröstliga! men ja, små barn skriker ju och ibland är det ju faktiskt helt utan anledning. man kan ju inte göra mer än att vyssa, prova mata, bära osv. och även om det inte är lång tid, så känns det ju alltid så mycket längre än vad det är när det väl håller på. hoppas det blir bättre!

vi har också väldigt bra nätter. han sover mest hela dagarna just nu och har sin vakenperiod på kvällarna. somnar för natten runt 22-23 och har dom senaste dagarna inte vaknat förren vid 05.30 för att äta och sen somna om igen. Det är bara att vara glad så länge det håller i sig så :) Moa sover också jättebra, hela nätter utan välling (det är ju inte vi vana vid direkt du vet..) så just nu flyter allt på väldigt bra. Skönt att ni kom på en lösning med Melvin också! Jag skulle aldrig orka med att sova allihopa inne hos oss, haha! Men jag är ju inget fan av samsovning heller, förutom när dom är såhär små förstås. Melvin kommer ju vänja sig mer och mer också så snart kanske din sambo inte behöver sova där inne med honom heller.

Ha det så gött!

Anna

1 april 2012 11:54

Vad skönt för er att äntligen få sova bra! :) Inte riktigt det man räknar med när man ska gå ytterligare en liten, hehe. Så hoppas det håller i sig! :) Moa känner sig kanske tryggare om natten nu när hon har en lillebror hemma. ;) Kanske är helt slut av alla intryck och sover bra för att det ska gå fort till nästa morgon då hon får leka med han igen. ;) Haha.

Melvin har blivit jätteduktig på att inte ropa efter mig på nätterna och nöjer sig med sin pappa, så det känns otroligt befriande. Var väldigt orolig för att jag skulle behöva ta bägge pga. Melvin vägrade annat. Men har inte hört ett ord från honom på två nätter. ;)

Däremot vaknar han ju vid 6-tiden och då ska han in till mig och "docka" direkt. Haha. ;)

Men du har helt rätt med att man känner igen sig lite mer nu och man tar t.ex gnäll och skrik ifrån bebis med lite mera ro nu än man gjorde förra gången. Då hade ju även jag väldigt svårt för att träffa andra och låta andra hålla i Melvin och allt sånt, men det är helt annorlunda nu. Jag såg ju att Melvin klarade sig. ;)

Men det är ju lite små jobbigt när Neo hela tiden vill ligga vid bröstet så fort jag håller i honom. Haha! ;P Man känner sig ju som ett enda stort bröst liksom för honom, haha. Men som tur är så är han lite olik Melvin på så sätt att han låter andra hålla i honom utan att gny och gnälla efter mig. Han somnar hur lätt som helst i famnen hos andra, medan Melvin mer eller mindre ville vara hos mig precis hela tiden. Men det kanske beror på att jag utstrålar mer "självsäkerhet" denna gång och inte massa oro och stress.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 30 september 2013 22:10

Hej bloggen! :) Jag lever fortfarande, men har verkligen tappat intresset för att skriva av mig. Jag har inte så mkt att berätta om dagarna nu när jag inte går hemma hela tiden. :P Idag har jag dock varit hemma från jobbet för vab. Neo fick feber...

Av Anna - 14 september 2013 20:43

Hallå! Hur är läget en lördagkväll som denna? :) Jag sitter hemma i tystnaden av två sovande barn och endast tvn på och jag hemma. Älsklingen är ute o roar sig ikväll (var ju ett bra tag sen, så var på tiden), så jag bara tar de lugnt. :) Sis...

Av Anna - 10 september 2013 18:27

Ja, idag var ju den stora dagen som jag väntat på ett tag. Dagen då mina implantat skulle plockas ut. Sagt och gjort. Ligger på kliniken nu med tejp över brösten o smärta (men får smärtstillande). Gjorde ondare vid bröstförstorningen, men det skulle ...

Av Anna - 5 september 2013 12:37

Tänkte ta mig tid att blogga när jag ligger o steker i solen vid barnpoolen. ? Neo sover i vagnen sedan ett tag tillbaka, och Melvin gick precis till en av lekparkerna här med älsklingen. Det är så himla fint här, går inte att beskriva. Hit ska vi ig...

Av Anna - 15 augusti 2013 20:29


Då var snart en veckas arbete gjord igen. Veckorna flyger förbi! På lördag är det två veckor kvar tills vi åker till Mallorca. Helt sinnes! :-) Var inte länge sen det var närmare 80 dagar tills vi skulle åka. Imorgon är det fredag, och då ska det...

Ovido - Quiz & Flashcards