Alla inlägg under mars 2012

Av Anna - 16 mars 2012 13:08

Mötet på banken igår gick så jävla bra! Tog två timmar, men kändes inte som det tog så lång tid. Men vi gick igenom allt möjligt. Lyckades sänka vår ränta 1 % och binda den under en period (riktigt bra ränta lyckades vi få), vi skaffade oss en riktigt bra livförsäkring till ett löjligt lågt månadspris, men som verkligen känns nödvändig att ha när man har barn och hus ifall något hemskt skulle hända någon av oss.


Vi startade ett pensionssparande som innebär att vi kommer kunna tacka oss själva den dagen vi går i pension. Kommer kunna leva gott och vara riktigt glada över att vi började spara såpass tidigt. Så nu har vi ett pensionssparande varje månad också (lite drygt nu eftersom man hellre hade haft de pengarna till annat, men vi kommer som sagt vara enormt tacksamma över detta beslutet när vi går i pension).


Vi har ju haft ett sparande för Melvin sedan han föddes och nu bestämde vi att spara i en fond istället för att spara på ett vanligt kapitalkonto. Lillebror kommer självklart även han att få ett sparande på exakt samma villkor så fort han är född. Det ska vara lika! :) Känns oerhört bra att sätta undan pengar till dem varje månad och veta att de har en säkerhet undanlagd till vad de nu kan tänkas vilja göra för sina pengar (körtkort, lägenhet...) den dagen de fyller 18.


Fixade lite annat också som känns otroligt bra. Men inget jag ska tråka ut er med. ;)


Vi har ju fått byta bankman tre gånger på ett år eftersom den första bytte kontor och inte längre skulle vara personlig bankman, sen skulle den andra på mammaledighet och nu har vi alltså fått en tredje. Han var skitbra! Jättetrevlig, ung med en son i samma ålder som Melvin (känns som man är på samma plan då på nå vis, och dessutom hade han löpning och skidåkning som ett stort intresse precis som älsklingen, så det kändes ju inte alls stelt att prata med han- hur pratsam som helst). Så det känns jäkla bra med våra lån och allt sånt just nu. :)


Vi är sååå glada över att vi köpte det här huset. Det är verkligen det bästa köp vi någonsin gjort! =)

Av Anna - 16 mars 2012 12:58

Då var vagnen såld, Melvin hämtade på dagis och ligger numera och sover middag. Jag har även ringt försäkringsbolaget och fixat så jag får resterande belopp av telefonen utbetald (bortsett från den trista självrisken) och innan detta även städat lite här hemma.


Det gick även bra hos barnmorskan. Vart ett snabbt möte idag, då vi sågs i tisdags och pratade en hel del och jag ska dit på tisdag igen och det egentligen inte finns så mycket att diskutera innan dess att vi varit på ultraljudet och gjort storleksbedömningen och varit på Spec mvc efteråt.


SF-måttet följer ju sin nya kurva, så det är väl bra, även om det fortfarande är en ökad kurva från tidigare. Men han verkar ju växa normalt i alla fall. :) Hjärtljuden lät bra, pendlade mellan 135-150. Han låg och sprattla lite där inne medan vi lyssnade, så då gick hjärtljuden upp lite. ;) Hehe.


Nu var han ju dock rörlig till ruckbar igen. Häromdagen verkade han ha fixerat sig, men nu verkar han ha gått tillbaka helt enkelt. ;P Men det var tydligen vanligt att bebisarna inte fixerar sig alls på omföderskor eftersom de har mer "plats" i bäckenet denna gång att röra sig på.


Fick ta ett blodsockerprov innan, och det hatar ju jag som vanligt. Spelar ingen roll om det är i fingret eller armväcket. Lika obehagligt i alla fall. ;) Haha. Går ju fort som tur är. ;)


Nu har jag inte så mycket inplanerat för resten av dagen. Får se vad vi hittar på när Melvin vaknar, men det blir väl att kika lite på Bamse, äta mellanmål och ikväll fixa iordning en tacopaj tills älsklingen slutar.


Ja, skräll att det blir tacos va? Det är INTE jag som vill ha det varje fredag. Tro mig! Igår så älsklingen direkt att vi kanske skulle äta tacos. Nej, nej, svarade jag. Var inte alls sugen på det. Men så får älsklingen den "smarta" idén att jag kanske är sugen på att göra tacogratäng istället, en vi alltid gjorde förr. Enda skillnaden med den är att man har på creme fraiche, tacokrydda och smält ost i en röra över köttfärsen INNAN (i ugnen) istället för att plocka på hur man vill på bordet. Wow! För det gjorde mig ju såååå mycket mer sugen. Haha. Rolig han.


Men tacopaj var faktiskt länge sen jag gjorde, så det kan jag däremot tänka mig! Inte riktigt samma sak. :)


Vad ska ni hitta på ikväll? :)


 

Mvc

Av Anna - 16 mars 2012 09:11

Sitter på MVC nu o väntar på min tur. Är lite försenat pga. Strömavbrott här, så inga datorer funkar för barnmorskorna just nu. :P Ska iafl på en vanlig kontroll. Mäta magen o lyssna på hjärtslagen. :) Ska handla efteråt inför ikväll och sen snabbt hem för då kommer en och förhoppningsvis köper vår kombivagn. Riktig välanvänd vagn, men de behövde bara en vagn att ha stående på altan som bebisen kunde sova i. Vore skönt att bli av med den där ångest-vagnen som bara tar plats. :) Skriver mer senare!

Av Anna - 14 mars 2012 20:25

Snacka om att det märks att man är på slutet av graviditeten. Har haft halsbränna och sura uppstötningar hela kvällen mer eller mindre både igår och idag. Brukar oftast bara ha en liten stund, typ när jag ska lägga mig, men nu ger det sig fan aldrig. Åh, så obekvämt det är.


Lillebror verkar ha väldigt svårt att komma till ro där inne nu under kvällen. Ett jäkla flyttade fram och tillbaka.


Funderar på om han återgått till ruckbart läge. De senaste 2-3 dagarna, så har jag ju inte haft nån foglossning och inte känt att han vickat på huvudet något, så det var därför jag misstänkte att han fixerat sig och bad barnmorskan kolla det igår. Han var "ruckbar till fixerad". Hade fixerat sig, men inte riktigt enda ner. Hon kände ju på min livmoderstapp och då kände hon att hon kunde "putta upp" huvudet på honom lite, så helt fixerad var han inte, men ändå fixerad eftersom jag fått ett mer stöd i bäckenet och han inte kan rucka på huvudet så mycket.


Men idag har han bannemig hållt på med huvudet igen. Och foglossning kände jag faktiskt av lite smått redan igår efter undersökningen. Så han kanske "hoppade tillbaka" lite.


Fick i alla fall känna på molvärk igår när hon kände på livmoderstappen. Längtar inte ett dugg till de där undersökningarna på förlossningen när de ska kontrollera hur öppen man är osv. Fyfan! Låt en vara ifred, känner ju jag.


Nej, nu ska jag faktiskt gå ner och lägga mig i soffan. Melvin sover och älsklingen jobbar kväll, så jag ska ta och njuta av lite egentid så här innan livet som tvåbarnsmamma börjar.


Skriva ner vad som ska packas ner till bb ska jag göra också. Allt för att förbereda. ;)

Av Anna - 14 mars 2012 13:19

Kan ju även tillägga att lillebror fixerat sig och att min livmodertapp börjat mjuka upp sig lite.

Av Anna - 14 mars 2012 13:01

Var ju till barnmorskan igår och diskuterade lite kring de alternativ som finns angående en förlossning. Jag har ju sedan början varit väldigt inställd och bestämd på att jag ska föda vaginalt och att jag inte velat ha ett kejsarsnitt pga. efterföljderna.


Efter magsmärtorna i helgen, så kände jag ju att jag tappade kontrollen igen och "föll då tillbaka in i paniken från förra förlossningen" och började ändå att fundera på kejsarsnitt.


Kände att det kunde vara skönt att få ett planerat snitt där allt förhoppningsvis sker enligt "planerna" och få enbart bra minnen från förlossningen psykiskt. Jag vet ju att det blir jobbigare fysiskt efteråt (och det var ju som sagt därför jag inte velat ha kejsarsnitt från början), men tänkte att det kanske det är värt om det innebär att både älsklingen och jag kan få en förlossning där det inte är kaos hos varenda person som befinner sig i vårt rum, utan få åka in i lugn och ro och bli snittad och istället ta den fysiska smärtan i efterhand.


Men jag vet ju att det lika gärna kan gå helt fel med ett kejsarsnitt. Jag kan ju lika gärna starta naturligt innan det datum jag ev. hade kunnat få. Och då är jag ju där och får känna på värkarna i alla fall.


Så min barnmorska och jag pratade lite igår. Hon vet ju att jag oroar mig väldigt mycket, och hon märker att jag ständigt hittar fler saker som jag oroar mig över. Först var det t.ex att barnet ska vara stort, sen att tappa kontrollen, sen smärtan osv osv.


Hon är ganska övertygad om att det jag oroar mig mest för i grund och botten är att bebisen ska vara stor, och att det därmed gör att resten blir jobbigare. Och visst är det så. Det tog ju längre tid sist eftersom Melvin var väldigt stor och det var ett jäkla arbete att få honom dit jag skulle.


Men på måndag ska vi som sagt på ultraljud för att göra en storleksbedömning. Sen ska vi in till Spec MVC efteråt, och då skulle jag ta upp det här med ev. planerat snitt eller att planera igångsättning.


Jag tror jag insett att det som skulle lugna mig mest är inte just att få ett planerat kejsarsnitt, utan snarare ett planerat datum då det kommer ske. Jag går ständigt runt och oroar mig för att jag inte ska hinna med. Att det ska starta jätteintensivt och att det ska bli panik med att åka iväg med Melvin (och därmed inte hinna förbereda honom helt inför övernattning och inte kunna fokusera på att säga hejdå på rätt sätt innan vi åker iväg) och så bara känns allt så fel för att jag inte hann med det jag skulle. Så som jag vill.


Jag är en planerare av mig. Jag vill ha saker under kontroll. Jag vill hinna packa väskan i tid, jag vill pussa och krama Melvin hejdå och få tid på mig att förklara att mamma och pappa ska åka till sjukhuset och hjälpa lillebror att komma ut och att vi sen kommer hem för att hämta honom och att han då får träffa sin lillebror.


Vill inte att vi ska behöva kasta ner första bästa i väskorna, in i bilen, snabbt lämna av Melvin och säga hejdå helt ofokuserat för att jag bara kan koncentrera mig på smärtan..


Vill helt enkelt inte att Melvin ska se mig ha ont. Det ska kännas som ett bra hejdå och han ska förstå att vi kommer snart. :)


Så det är nog det som är största rädslan egentligen. Bortsett från storleken då. Att inte ha kontroll på läget runt omkring och känna att jag hinner med.


Därför vore det skönt att få ett datum bestämt. "Den här dagen blir det, då väger lillebror troligtvis så här mycket och du behöver inte gå över tiden och oroa dig för att han där inne ska växa på sig ännu mer och du kan planera i tid med dina förberedelser".


Kanske låter helt knasigt i era huvuden, men det här är ju mina hjärnspöken och hur mycket jag än försöker bli av med dem och bara tänka "det kommer gå bra, ta det som det kommer", så går det liksom inte att slappna av och tänka så.


Men det känns i alla fall skönt varje gång jag "satt fingret" på vad det är som oroar mig. Nu vet jag liksom att förberedelserna innan betyder mycket för mig och att jag måste komma på en "plan" för hur jag ska gå till väga om det inte går så som jag vill, så jag inte får panik då.

Av Anna - 13 mars 2012 09:11

Igår fixade jag ju efter-bilder på vårt hus, eftersom vi vill ha med oss ett fotoalbum till banken på torsdag och visa upp huset efter renoveringen.


Tänkte dela med mig av bilderna här. Vissa bilder blev lite mörkare i kvalitén, men det var så himla ljust ute, och jag kan inte med inställningarna på kameran än, så ni får leva med det. ;) Det syns i alla fall. :)


Före-bild först så klart. :) Men som ni ser på utsidan av huset, så är inte panelen klar. Den ska vi ordna nu i vår, då vi började med det den sista varma och fina veckan förra sommaren, och inte hann mer sedan pga. vädret.


En inglasad altan ska göras i vår/sommar också på framsidan. :)


Gräs ska sås enda fram på gräsmattan och ett staket ska upp så småningom.


                                                                               


Det som återstår invändigt är ju badrummet på övervåningen och tvättstugan (den har vi bara gjort en liten del på än så länge).


Men vad tycks? :) Sovrummet är ju inte helt klart ännu med inredning och sånt. Det har vi väntat med eftersom man inte är där så mycket ändå. Men jag vill ju även ha vita liggande träplankor längst huvudgaveln (väggen) nu, så förhoppningsvis får jag igenom det tillslut. ;)

Av Anna - 13 mars 2012 09:02

Fick en extratid hos min barnmorska i eftermiddag som jag ska iväg på. Ska dit på fredag också, men då för den vanliga kontrollen av hjärtljud, SF-mått och lämna blodprover och så. Idag ska jag dit för att prata med henne angående den kommande förlossningen, då jag fått lite andra funderingar kring den sedan helgens magsjuka och magsmärtor.


Melvin är ju på dagis nu, och när jag ska hämta honom sen, så kilar vi vidare bort till farmorn och hälsar på. Hon är ju hemma och är sjukskriven nu i två veckor till efter en hälsensoperation. Ska ju bli riktigt varmt idag, så det passar ju perfekt att gå dit då och leka i lekparken borta vid dem. :) Hon ska passa Melvin medan jag är hos barnmorskan också. :)


Hade tänkt att lägga mig och vila lite, men nu när man ska iväg någonstans sen, så borde jag kanske försöka fixa till mig lite för en gångs skull och inte gå runt med morgonfrill, mjukiskläder och osminkad hela dagen som jag numera brukar göra. Stackars älsklingen! Längtar så tills magen är borta och jag börja klä mig i mina egna kläder och känna mig lite "uppklädd och iordninggjord". Men nu är det inte långt kvar! På fredag är det 2 veckor kvar.


På måndag så ska vi iväg på ultraljud igen och kolla tillväxten och efter det in till Spec MVC. Skulle kännas väldigt skönt ifall jag fick bestämt att jag inte får gå över tiden denna gång, så man slipper oroa sig för att han ligger och jäser ordentligt där dag för dag på slutet. Vi får la se vad vi kommer fram till.


Både hos barnmorskan idag och hos Spec MVC på måndag.

Ovido - Quiz & Flashcards