Alla inlägg under mars 2012

Av Anna - 6 mars 2012 14:49

12 spänn för dessa vackra blommor! Hur skulle jag kunna motstå? :) 

 
Av Anna - 6 mars 2012 11:11

Har nu på morgonen varit på ultraljud på sjukhuset och kollat fostervattenmängden och även nuvarande vikt på lillebror. Trodde inte de skulle kolla hur stor han var, men det gjorde sköterskan, så det var ju bra. :)


Fostervattnet såg bra ut, det var helt normal mängd. Tillväxten på lillebror är också normal, även om han ligger 17 % ovan "genomsnittvikten". Det var ändå ingen onormal vikt, så jag behövde troligtvis inte räkna med att lillebror kommer att väga 4,7 kg när han föds, även om han troligtvis hamnar någonstans mellan 4-4,5 kg.


Jag tyckte dock att det var oerhört jobbigt när vi väl gick där ifrån och hade satt oss i bilen. Melvin vägde 20 % mer än genomsnittsvikten när han föddes, och om lillebror ändå väger 17 % mer, så vet man ju aldrig vad han kommer att väga. Jag har ju trots allt några veckor kvar. :/ De växer i genomsnitt 200 g per vecka nu på slutet (Melvin växte ju mer än så uppenbarligen), så man vet ju inte om lillebror också växer mer, mindre eller enligt det "normala".


Ska ju göra en till tillväxtkontroll i v.38-39, så det är ju först då vi får veta vad han väger "på riktigt" och kan ta ställning till om jag bör sättas igång tidigare för att slippa få ett ännu större barn.


Jag ringde barnmorskan efter jag varit där, och hon tyckte inte att jag skulle oroa mig. Jag har inget "jättestort" barn nu, och det behöver inte betyda att han kommer växa på som bara den nu på slutet och bli en tungviktare som Melvin. Men vi ska ju såklart följa upp min oro, och därför gör vi en till tillväxtkontroll om 2 veckor och därefter beslutar vi hur vi ska gå vidare därifrån.


Lillebror vägde nu cirka 3300-3400 gram. Genomsnittsvikten i denna vecka som jag befínner mig i låg runt 2700, så jag tycker ju att det låter helt galet stort, men det var det tydligen inte. Men jag vet inte jag.. Började såklart lipa i bilen, och älsklingen försökte ju trösta mig, men oron och rädslan släpper troligtvis inte förrän förlossningen är över och jag har lillebror uppe på mitt bröst.


Men vi får se det från den positiva sidan. Han växer och mår bra där inne i alla fall, precis som Melvin gjorde. Att de får näring osv i sig är ju tydligt i alla fall, och det är ju trots allt det viktigaste. Att de mår bra. :)

Av Anna - 5 mars 2012 09:01

Melvin är på dagis, och i samma stund som jag steg innanför ytterdörren här hemma, så kom ett nytt projekt upp till ytan. Fönsterbrädan i vardagsrummet! :)


Den är verkligen så jäkla ful. Och den förstör verkligen så mycket av inredningen och stilen. I köket har vi ju jättefina vita grova fönsterbrädor som älsklingens farfar Bengt har gjort. Älskar dem verkligen!


Och vi har inte tagit itu med att fixa till vardagsrummet än, så igår kväll kom jag på idén att det måste ju gå att måla om den där fula fönsterbrädan, men älsklingen var lite skeptisk till om det skulle bli bra.


Vilket som, så har jag nu dragit två varv på fönsterbrädan haha. Och visst fan blir det mycket bättre! :D Ska snart måla ett tredje färg, fast med rollern, så det blir jämt och bra och inga penseldrag. Färgen torkade rätt så snabbt på det materialet, så det var lite svårt att dra ut det bra med penseln, så med en roller borde det bli susen! :D


Älsklingen har det inte lätt han. Han har ingen aning om ifall jag målat om något när han kommer hem från jobbet, eller om han får se något annat nytt. Haha! ;P Men visst blev han glad över canvas-tavlan jag köpte häromdagen. ;) Vi hade ju ingen fin tavla på oss bara, så den satt fint den. ;)


Tog bild på fönsterbrädan hur den såg ut innan, och en bild efter jag målat två gånger. Dock på avstånd, och självklart har jag snyggat till ljuset i Instagram som alltid. ;) Det var mest för att ni ska få en helhetsbild av hur slutresultatet kommer se ut. Roligare än att visa nu när det inte är täckt helt liksom. ;)


Före. Vidrigt brun/beiget blommönster.


   

Efter! :-) Ljust och fint.

Av Anna - 5 mars 2012 07:43

Tänk att för 20 månader sen idag, så föddes lille Melvin. Kl.13.30 för att vara exakt, så inte riktigt än är han 20 månader. ;) Vad stor han har blivit. Snart fyller han ju 2 år. Tiden har bara flugit förbi.


Har varit den bästa tiden i mitt liv. Är så glad och lycklig över att ha honom i mitt liv. Hade inte kunnat önska mig en snällare och goare unge. Han har gjort det alldeles för enkelt för oss.


Återstår att se om lillebror brås på sin storebror eller om han blir raka motsatsen. ;)


Snart ska Melvin till dagis och leka av sig i några timmar. Tur det, då älsklingen ska på personalmöte idag också, så om Melvin inte skulle på dagis idag, så hade det blivit 12 timmar för mig att underhålla honom på helt själv. ;P Inte det lättaste. Haha! Han vill ju gärna att det ska hända saker hela tiden, busa och leka ska det göras.


De säger på dagis att han älskar att vara utomhus och gärna är sist in. Haha. ;) Är inte förvånad, för han vill bannemig aldrig in när vi är ute, haha.


Han är för goo!


Igår när älsklingen och jag åkte och hämta honom, så hörde jag när jag öppnade ytterdörren "MAMMA! MAMMA! MAMMA!" och så kom han springande med armarna i luften och var hur glad och exalterad som helst. Åh, det var så kul att se. Hunden Indra kom ju springande samtidigt, och sprang ju såklart framför Melvin, så han kunde ju inte ta sig fram först, utan fick springa runt i cirklar mer eller mindre och skrika "MAMMA! MAMMA!" haha, innan han kunde komma fram och ge mig en stoooooor kram och puss på munnen. Likaså på älsklingen såklart.


Mig är han ju dock inte så van att vara ifrån, så det blev väl lite annorlunda för honom att inte ha träffat mig på närmare ett dygn. Älsklingen får ju "glädjen" att se det där stora välkomnande smilet varje dag när han kommer hem från jobbet. Då står Melvin i fönstret (har då frågat efter pappa minst 1 halvtimme innan han slutar och pekat på fönstret och velat att vi ska titta om han kommer) och vinkar glatt när han ser älsklingen köra upp på garageuppfarten. :)


Haha, nyss kom Melvin med ett par byxor som han tydligen skulle ha på sig idag. Och en tröja som inte alls matchade. Haha, söt man får vara! Och här kommer han med poliströjan! ;P Roligt att välja kläder själv tydligen! :)


Nåja. Snart att bege sig till dagis, så bäst jag börjar göra mig iordning själv.

Några timmar gammal.. 

Av Anna - 4 mars 2012 22:24

Ska lägga mig nu, är så himla trött på dagarna så här i slutet av graviditeten. Fick väääärldens bästa mottagande när vi hämtade hem Melvin idag, men skriver om det imorgon! Godnatt

 
Av Anna - 3 mars 2012 22:31

Det blev bio ändå. Nobels testamente. Den var bra, absolut sevärd. :) Blev Andra chansen när vi kom hem och nu är jag så sjukt trött. Ska bli så skönt att få sova! I natt blir det bara upp o kissa-turer då, inget in till Melvin. Hoppas jag känner mig utvilad imorgon! ;) längtar såå efter att få pussa på honom!! Sov gott!

Av Anna - 3 mars 2012 15:46

Hallå! Har ni haft en bra dag hittills? Jag är så jäkla trött och sliten, så jag känner mig halvdöd just nu.


Melvin är hos sin farmor och farfar nu, han ska ju sova där ikväll. Lämnade honom vid 14-tiden. Var där och käkade lunch innan. Har även varit förbi Bengt och Monica en sväng på morgonen/förmiddagen. Tog oss en promenad allihopa när Melvin behövde sova, så då gick jag vidare bort till svärisarna medan älsklingen tog bilen dit.


Vi hade tänkt gå på bio ikväll, jag och älsklingen. Sen funderade vi på om vi skulle ta och gå ut och äta på typ O'learys istället. Nu har vi dock bestämt oss för att det inte blir något av det. Det blir en hemmakväll istället i soffan med godis, en bra film (ev. Melodifestivalen om vi inte hittar någon film) och god mat. Vi är båda väldigt trötta och sega idag, så kan faktiskt vara rätt gött att bara få vara hemma i lugn och ro och bara vara.


Kommer kännas lite tomt utan Melvin, saknar honom redan hur mycket som helst. Vart ju såklart tårögd redan i bilen när vi kört 10 meter ifrån svärisarnas hus. Haha! Ja, det är ju andra gången han sover borta. Jag är ju inte den som lämnar bort honom till någon annan i första taget, men nu är ju Melvin såpass stor att han förstår vad som händer och vad som komma skall. Vi har sagt i en vecka att han ska sova hos sin farmor och farfar idag, och det verkar som han sett fram emot det. "Katten" säger han som svar, haha. De har ju Alex katt Roxy där nu när han är i USA och Melvin älskar ju den katten. Hon är kattunge, så hon och Melvin busar ju som bara den när de ses.


Åkte till Maxi imorse och köpte en liten godispåse, frukt och en kattleksak på snöre till Melvin som han ska ha ikväll. Leksaken uppskattades ju som jag misstänkte av både Melvin och Roxy. ;) Lekte på som bara den!


Har inte lagt upp någon bild på tavlan än som ni kanske märkt, men det kommer.


Nu ska jag bara ta det luuuuuuuuuuugnt. Och imorgon ska jag bannemig ta sovmorgon! För inte ska jag upp och kolla på Vasaloppet som älsklingen ska kl.7.30, och när Melvin ändå sover borta, så ska jag fasen sova till 9-10 i alla fall! :D


Ha de gött så länge hörrni!

Av Anna - 2 mars 2012 14:13

Var ju hos barnmorskan idag. Allt såg bra ut, men precis som jag misstänkte, så har ju mitt SF-mått ökat. Fick ju se det förra gången jag var där, men då mätte en praktikant magen och alla har ju sina egna sätt att mäta på, så vi var väl inte så jättesäkra på om det "stämde". Idag mätte i alla fall min barnmorska, och då visade det att det var en ökning trots allt.


Hon ringde och bokade in en tid för ultraljud åt mig. På tisdag ska vi iväg och kolla mängden fostervatten. Ser allting normalt ut, så har jag ändå en tid inbokad i v.38 för ultraljud då vi ska kolla tillväxten. Om jag har lite/mycket fostervatten, så antar jag att de agerar därifrån och då kanske jag får tid tidigare eller ja.. Jag vettefan. Jag hängde inte med så mycket. ;P


Ska i alla fall bli skönt att kolla upp det, då jag oroar mig väldigt mycket. Vet ju inte vart "min gräns" går för vad som är "ett mindre barn" enligt mig. Det märks väl när jag får vikten framför mig. Så länge det inte är över 4 500 i slutändan, så känns det i alla fall NU som att det är rätt okej. Gärna närmre 4 kg än 5 kg om man säger så. :)


Hjärtslagen låg i alla fall runt 135-140. Precis som det brukar.

Mitt blodtryck var 95/60. Har gått upp liiiiite, men att jag har lågt blodtryck nu när jag är gravid har vi konstaterat hela tiden. :)

SF-måttet vet jag inte vad det låg på. Glömde fråga. Men som sagt, det har ju ökat.

Lillebror låg fortfarande nedåt och huvudet var fortfarande ruckbart, så ingen som fixerat sig här än.


Nästa gång jag ska dit är om två veckor.

Ovido - Quiz & Flashcards