Alla inlägg den 28 mars 2013

Av Anna - 28 mars 2013 19:06

Det blev en härlig löprunda förut i det fina vädret. Älsklingen sprang häromdagen en runda på 5 km som innebär att man springer av och in på en annan stig än den jag sprungit senaste gångerna, men jag har inte fattat vart den legat, men idag hittade jag den och det här vägen är "milen-vägen" om man springer hela (om jag fattat det rätt).

Jag sprang och sprang, men jag tyckte att vägen aldrig tycktes svänga av till vänster (vilken den skulle göra för att vara den rutt älsklingen sprang och som ledde in på den vägen jag annars sprungit). Jag var ju helt ovetande om vart jag var och blev lite osäker på om jag hamnat fel och om jag fortsatte, skulle behöva springa jorden runt för att komma hem. Så ha vände helt enkelt och sprang hemåt samma väg.

Det blev en tur på strax över 4,1km. Känns ändå helt okej för mig som de senaste gångerna sprungit mellan 2,5-3,5 km beroende på om det gått tungt eller lätt. Så det känns ju alltid bra att springa längre. Och jag hade nog klarat en kilometer till minst om jag bara inte har så lätt för att nöja mig.

När jag kom hem i afl, så hade jag sprungit betydligt bättre än jag trodde. Jag är absolut ingen löpare, så jag har aldrig vart intresserad av att springa så fort som möjligt, utan för mig är det snarare tvärtom. Springer hellre längre och långsammare än snabbt och kort. För mig är det en utmaning att hålla ut, inte ge upp så fort det känns jobbigt. Så nu saktar jag ner om det känns för tungt, hämtar andan och sen ökar jag lite igen.

Jag brukar springa i mitt bekväma tempo vilket är runt 6,30 per kilometer. Seg, jag vet. Det har varit väldigt blandat nu de senaste gångerna jag sprungit, ibland har det gått jättelätt som när jag sprang med Fanny och morgonen efter var det tungt. Då sprang jag segt och det var tungt och jobbigt. Sprang runt 7-7,30 tom tror jag då i snitt, så seg var jag.

Idag var jag helt säker på att det gick åt närmare 8 min hållet, dels för att jag sprang längre, men också för att det var mkt mer uppför och nedför, väldigt varierande. Tyckte det var uppförsbackar hela tiden ett tag (men skumt nog var det fasen inte mer nedförsbackar på vägen tillbaka, himla konstigt haha).

Men idag sprang jag runt 6,30 första 1-2 km och sen var jag nere på 6 och 5,30 tom per kilometer, så det vart ju bättre än jag brukar! Var grymt kul. :) Älsklingen tyckte jag var duktig också! :)

Men Gud. Kom av mig helt! Det jag skulle skriva, när jag kom hem... Var ju att då fick jag se på kartan över rutten jag sprungit, att den där vänstersvängen jag letade efter kom bara några meter längre fram. Åh så störande! För jag tänkte verkligen "ska jag springa dit bort och vända där", men så sket jag i det och vände. Men nu vet jag vart den är! Så Fanny, nu har jag en 5km tur vi kan springa och träna inför vårruset med. ;)

Så idag har det blivit dubbel träning. Core 45 min och löpning 25 min. :) gött!

Imorgon blir det body sculpt. Köra lite styrka och fokusera på att få fram musklerna. Jag börjar kunna se mina övre magmuskler lite, ibland känner jag mig skitfrän och springer ut och visar älsklingen. ;) Så de är på väg! :) är ju de nedre som är svårast att få fram. Och jobbigast att träna! Men hoppas löpningen hjälper till att få bort "fettet" runt där, så ska jag nog klara av att få fram rutor där med med styrketräning så småningom. ;)

Nu blir det soffmys med älsklingen. Barnen verkar ha somnat nu, så det ska bli skönt att lägga sig ner i tystnad. Känner mig rätt mör i kroppen. Sjukt skönt!

Av Anna - 28 mars 2013 14:27

Sitter ute i solen på altanen och njuter av värmen medan Neo sover i bilen (öppen dörr o framför mig, så har full uppsikt) och Melvin leker i snön på trädgården. Gräver med sin grävskopa som han tagit hit från sandlådan. :)

Vi kom ganska nyss hem från Inga-Lill och Björn. De passade barnen en sväng medan jag var iväg och körde ett core boll-pass. :) Var en annan instruktör idag, Åsa. Riktigt bra! Var jobbigt och man blev lite svett. :) Annars brukar jag inte bli speciellt svett på just core pass, men det vart några övningar som sög andan ur en. Riktigt gött!

Jag ska iväg imorgon vid 10.30 och köra body sculpt en timme, så då kommer Inga-Lill hit och passar barnen. :) Perfekt när man kan få lite hjälp med barnvakt så när det är påsk och man har fullt upp hela helgen och inte kommer ha tid att sticka iväg till gymmet! :)

Eftersom det är så jäkla skönt väder ute nu, så funderar jag på att ta en löprunda sen också! :) Men vi får se. Älsklingen ska väl få träna först o främst som inte gjort det än idag. Ska iväg och hämta honom snart på jobbet. :)

Nu vaknade lilla Neo till i bilen, som för övrigt har feber. :( Himla tråkigt. Hoppas det går över fort!

Ovido - Quiz & Flashcards